Kamyabi Azar S, Molanorouzi K, Vakili S, Charbashlu H. (2024). Fundamentals of Quantitative, Qualitative and Integrated Content Analysis Methodology, Examining Approaches, Strengths, Weaknesses and the Role of Each in the Process of Preparing Educational Content.
Early Childhood Health And Education.
5(4), 243-259. doi:
10.32592/jeche.5.4.243 URL:
http://jeche.ir/article-1-287-fa.html
کامیابی آذر سعیده، ملانوروزی کیوان، وکیلی سمیرا، چارباشلو حسین. مبانی روش شناسی تحلیل محتوای کمی،کیفی و تلفیقی، بررسی رویکردها نقاط قوت، ضعف و نقش هر کدام در فرایند تهیه محتوای آموزشی،آموزش از راه دور در آموزش عالی فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (4) :259-243
10.32592/jeche.5.4.243 URL: http://jeche.ir/article-1-287-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی رشته برنامه ریزی درسی،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
2- استادیارگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
3- استادیار گروه روانشناسی استثنایی ،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
4- استادیارگروه برنامه ریزی درسی ،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
چکیده: (818 مشاهده)
زمینه و هدف: فرایند تحلیل محتوا فرایند تبدیل کیفیت به کمیت و سپس تبدیل همین کمیت به کیفیت است این روش غالباً در پژوهشهای تلفیقی و روند پژوهی بکار میرود و در رشتههای گوناگون علوم تربیتی و اجتماعی از جمله علوم به ارتباطات برنامهریزی درسی و آموزشی جامعهشناسی روانشناسی و تکنولوژی آموزشی کاربرد دارد. روش پژوهش: در این پژوهش از روش تحلیلی- توصیفی و کتابخانه ای استفاده شده و تمامی مقالات پایان نامه های مرتبط به طور هدفمند انتخاب و تحلیل شدند این مقاله از نوع مروری و کتابخانه ای است. در تدوین آن از جستجوهای اینترنتی با استفاده از موتورهای جستجوگر نورمگز،مگیران، ایرانداک، گوگل اسکالروهمچنین مطالعات کتابخانه ای چاپ شده در کتابها و مقالات علمی منتشر شده مر تبط با موضوع مورد مطالعه استفاده شده است راهبرد جستجوی مورداستفاده گلوله برفی بود که در این روش بر اساس تمامی کلیدواژههای درنظرگرفتهشده جستجوی منابع صورت میپذیرد و بعد از پایان جستجو مقالات، تعداد هشت مقاله هوشمندانه انتخاب شدند. و همینطور از روش تحقیق مبتنی بر نظریه زمینهای استفاده شده نظریه زمینهای با اتخاذ پارادایم تفسیرگرایی اجتماعی استدلال استقرایی استفهامی و رویکرد قیاسی قادر است نظریههای مبتنی بر داده ارائه نماید در این روش در حین گردآوری دادهها مسیر گردآوری دادههای بعدی مشخص میشود این فرایند را نمونهگیری نظری مینامند. برهمین اساس در پژوهش حاضر با توجه به ماهیت روششناسی کیفی به بهجای ارائهی فرضیه سوال مطرح میگردد و در طرح سؤالات نیز مبانی اهداف و چارچوب مفهومی پژوهش موردنظر دقت نظر پژوهشگر میباشد تا بتواند بهطور کامل محدوده فضای مفهومی پژوهش را مشخص سازد. یافتهها: آنچه در این مقاله آمدهاست ابتدا به تعریفی از تحلیل محتوای آموزشی پرداخته سپس به بررسی تحلیل محتوای آشکار دربرابر تحلیل محتوای پنهان پرداخته و همچنین کاربردها ،مراحل، رویکردها و درنهایت تلاش برای بیان و ماهیت تحلیل محتوا از منظر کمی و کیفی نموده و سپس به دو منطق استقرا و قیاس و مقایسه آنها پرداخته و آنها را در سه گام آمادگی سازماندهی و گزارش، انجام داده است. نتیجهگیری: از آنجا که روش تحلیل محتوا دارای شاخه های متفاوت می باشد، مرز تفاوت ها و شباهت های آنها با هم کاملا واضح و روشن نیست،به همین دلیل و همینطور وجود رویکردهای متفاوت نیز باعث شده تا این پژوهش صورت گیرد چرا که با معرفی، تحلیل و جمع بندی روش های تحلیل محتوا به پژوهشگران کمک می شود تا بنوانند نگاه روش شناسی خود را پیدا کنند بنابر این بیشتر جنبه عملیاتی دارد تا جنبه نظری چرا که میتواند پیش درآمد استفاده و انجام روش های دیگر مانند روش نظریه داده بنیاد باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/7/18 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/9/10