دوره 6، شماره 2 - ( دوره6، شماره2(پیاپی20) 1404 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 318-303 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SSRC.REC.1402.200


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami M, Hejazi Dinan P, Sangari M. (2025). Impact of Functional Exercises on the Gross Motor Skills and Sensory Integration of 5-6-year-old Preschool Children. Journal of Childhood Health and Education. 6(2), 303-318. doi:10.32592/jeche.6.2.303
URL: http://jeche.ir/article-1-302-fa.html
غلامی مژگان، حجازی دینان پریسا، سنگاری ماندانا.(1404). تأثیر تمرینات فانکشنال بر رشد حرکات درشت و یک‌پارچگی حسی کودکان پیش‌دبستانی پنج و شش‌ساله فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 6 (2) :318-303 10.32592/jeche.6.2.303

URL: http://jeche.ir/article-1-302-fa.html


1- ارشد، گروه رفتارحرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2- گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران ایران
3- استادیار، گروه تربیت‌بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی چالوس، مازندران، ایران
چکیده:   (814 مشاهده)
زمینه و هدف: حرکت به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره، نقش حیاتی در رشد کودکان دارد. مهارت‌های حرکتی درشت و یک‌پارچگی حسی، پایه‌های کلیدی رشد جسمی، شناختی و اجتماعی در اوایل کودکی هستند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر تمرینات فانکشنال بر مهارت‌های حرکتی درشت و یک‌پارچگی حسی کودکان پیش‌دبستانی است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمونپس‌آزمون بود. جامعه آماری شامل کودکان پنج تا شش‌ساله ساکن منطقه ۸ شهر تهران بود. حجم نمونه با استفاده از نرم‌افزار جی پاور، شصت نفر تعیین شد. نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی انجام گرفت. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل آزمون رشد حرکتی درشت (TGMD-3) و آزمون پردازش حسی (SPM)  بودند. مداخلات شامل تمرینات فانکشنال (تائو فو و همکاران، 2022) و برنامه آموزشی مهدکودک براساس ابلاغیه آموزش‌وپرورش به مدارس بود. برای تحلیل داده‌ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف (به‌منظور بررسی نرمال بودن داده‌ها)، تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تمرینات فانکشنال به‌طور چشمگیری مهارت‌های حرکتی درشت، ازجمله مهارت‌های جابه‌جایی و توپی را بهبود بخشید. بااین‌حال، هیچ بهبود معناداری در یک‌پارچگی حسی بین گروه‌ها مشاهده نشد و هر دو گروه، پیشرفت‌های جزئی در پردازش حسی نشان دادند، که این تفاوت‌ها ازنظر آماری معنادار نبود. نتیجه‌گیری: تمرینات فانکشنال به بهبود مهارتهای حرکتی کمک میکنند. توصیه می‌شود مربیان و معلمان ورزش، با برنامه‌ریزی درست این تمرینات برای رشد مهارت‌های حرکتی کودکان گام بردارند تا کودکان با مشارکت بیشتر در فعالیت‌های بدنی به سطح مطلوبی از مهارت‌های حرکتی دست یابند.
 
متن کامل [PDF 849 kb]   (89 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/9/24 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb