Ethics code: IR.SSRC.REC.1402.200
Gholami M, Hejazi Dinan P, Sangari M. (2025). The impact of functional exercises on the gross motor skills and sensory integration of 5-6-year-old preschool children.
Journal of Childhood Health and Education.
6(2),
URL:
http://jeche.ir/article-1-302-fa.html
غلامی مژگان، حجازی دینان پریسا، سنگاری ماندانا. تاثیر تمرینات فانکشنال بر رشد حرکات درشت و یکپارچگی حسی کودکان پیش دبستانی 5 و6 سال فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1404; 6 (2)
URL: http://jeche.ir/article-1-302-fa.html
1- دانشگاه الزهراء
2- دانشگاه آزاد چالوس
چکیده: (4 مشاهده)
مقدمه: حرکت، به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره، نقش حیاتی در تمام فعالیت های ما، از اوایل کودکی تا بزرگسالی، ایفا می کند. براین اساس؛ هدف این پژوهش بررسی تأثیر تمرینات فاکشنال بر بهبود مهارتهای حرکتی درشت و یکپارچگی حسی کودکان پیشدبستانی بوده است. روش تحقیق: پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون بود. شرکت کنندگان؛ 60 دختر 5 تا 6 سال مهد کودک های منطقه هشت تهران بودند که به صورت در دسترس انتخاب و به دو گروه: آزمایش(تمرینات فانکشنال) و گروه کنترل (برنامه آموزشی پیش دبستانی) تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل؛ پرسشنامه جمعیت شناختی؛ آزمون رشد حرکتی درشت(۳-TGMD) و آزمون پردازش حسی(SPM) بود. مداخلات شامل تمرینات فانکشنال (تائو فو و همکاران،2022) و برنامه آموزشی مهدکودک براساس ابلاغیه آموزش و پرورش به مدارس بود. از آمار توصیفی و استنباطی شامل تحلیل واریانس یکطرفه، آزمون کولموگروف اسمیرنوف، تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی از نرم افزار SPSS-20 در سطح معناداری 0/05 استفاده شد.
یافته ها: براساس یافته ها، تمرینات فاکشنال تاثیر معناداری بر مهارتهای حرکتی درشت(0/001>p)، جابهجایی(0/001=p)، و مهارتهای توپی (0/001>p) داشت. این تمرینات در مقایسه با برنامه آموزشی پیش دبستانی تاثیر معناداری بریکپارچگی حسی نداشت(0/278=p). اما هر دو مداخله باعت بهبود یکپارچگی حسی کودکان شد.
نتیجه گیری: تمرنیات فانکشنال باعث رشد مهارت های درشت کودکان پیش دبستانی می شود. بنابراین؛ توصیه میشود که مربیان و معلمان ورزش، با برنامه ریزی درست این تمرینات در جهت رشد مهارتهای حرکتی کودکان گام بردارند. این اقدامات به کودکان کمک خواهد کرد تا در فعالیتهای بدنی مشارکت بیشتری داشته و به سطح مطلوبی از مهارتهای حرکتی دست یابند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/9/24 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار: 1404/4/10