دوره 6، شماره 2 - ( دوره6، شماره2(پیاپی20) 1404 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: درحال صدور

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Allameh M, Salimi N, Malekbostan S, Miranisargazi N, Ghadiri S. (2025). Comparing the effectiveness of intervention based on parent-child relationship and dialectical behavior therapy on communication skills and reducing the symptoms of attention deficit disorder in hyperactive children.. Journal of Childhood Health and Education. 6(2),
URL: http://jeche.ir/article-1-303-fa.html
علامه معصومه، سلیمی نسرین، مالک بستان شهلا، میرانی سرگزی نرگس، قدیری شقایق. مقایسه اثربخشی مداخله مبتنی بر رابطۀ والد-کودک و رفتاردرمانی دیالکتیکی بر مهارت های ارتباطی و کاهش نشانه‌های اختلال نقص توجه کودکان بیش‌فعال فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1404; 6 (2)

URL: http://jeche.ir/article-1-303-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشگاه شیراز
3- پیام نور
چکیده:   (1 مشاهده)
مقدمه: بیش فعالی و نقص توجه از جمله اختلالات رایج دهۀ اخیر در میان کودکان است که پیامدهایی از جمله کاهش مهارت های ارتباطی، گوشه گیری و مشکلات تحصیلی را در پی دارد بنابراین پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخله مبتنی بر رابطۀ والد-کودک و رفتاردرمانی دیالکتیکی بر مهارت های ارتباطی و کاهش نشانه‌های اختلال نقص توجه  کودکان بیش‌فعال انجام شد.
روش پژوهش: مطالعۀ حاضر از نوع نیمه تجربی بود. تعداد 60 کودک 5تا 12 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه، با درنظر گرفتن ملاک های ورود، از شهرهای تهران و تبریز انتخاب و به شیوۀ تصادفی ساده در دو گروه مداخله و یک گروه کنترل(هر گروه 20نفر) گماشته شدند. جلسات گروه مداخله اول در قالب 10 جلسه، هرهفته 2 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه بصورت گروهی و جلسات درمانی گروه مداخله دوم در قالب 8 جلسه هر هفته 2 جلسه و هر جلسه 45 دقیقه اجرا شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مهارت‌های ارتباطی بین فردی ماتسون ۱۹۸۳ و شاخص اختلال نقص توجه جردن 1992 بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه 26 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج جدول تحلیل کوواریانس بین مداخله مبتنی بر رابطۀ والد-کودک و رفتار درمانی دیالکتیکی و گروه کنترل در پس آزمون متغیر مهارت های ارتباطی و کاهش نشانه‌های اختلال نقص توجه  تفاوت معنی داری وجود دارد(P≤0/05). همچنین نتایج تحلیل واریانس و آزمون t ،نشان داد بین مهارت های ارتباطی و کاهش نشانه های نقص توجه در گروه مداخله مبتنی بر رابطۀ والد-کودک و گروه کنترل، دو گروه مداخله اول و دوم با یکدیگر و گروه رفتاردرمانی دیالکتیکی و گروه کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (P≤0/05).
بحث و نتیجه‌گیری:‌ نتایج نشان داد که به ترتیب مداخلۀ مبتنی رابطۀ والد-کودک و رفتار درمانی دیالکتیکی بر مهارت های ارتباطی و کاهش نشانه‌های اختلال نقص توجه  کودکان بیش‌فعال موثر است.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/9/27 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb