مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی درمان مبتنی بر بسته ی آموزش قصه گویی بر افزایش خودکارآمدی کودکان دارای نقص توجه/ بیش فعالی انجام گرفت.
روش پژوهش: روش پژوهش نیمه ازمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه ی آماری شامل کودکان دارای نقص توجه/ بیش فعالی بودند که به مرکز مشاوره ی پژوهشسرای فارابی منطقه 12 تهران در سال 1401 مراجعه کرده بودند. در این پژوهش 20 کودک 6-7 ساله که دارای نقص توجه/ بیش فعالی بودند به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل جای دهی شدند. گروه آزمایش درمان مبتنی بر بسته ی آموزش قصه گویی را در 8 جلسه ی 75 دقیقه ای، هفته ای دو جلسه دریافت کردند. پرسشنامه ی مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس خودکارآمدی شرر است که دارای 17 ماده و هر ماده پنچ گزینه است. به منظور تحلیل داده های پژوهش علاوه بر تحلیل توصیفی، از تحلیل استنباطی و روش تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 23 بهره گرفته شد.
یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که روش قصه گویی بر بهبود نقص توجه و بیش فعالی کودکان اثربخشی مثبت و معنادار دارد.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس مجموع نتایج می¬توان گفت: درمان مبتنی بر قصه گویی بر افزایش خودکارآمدی کودکان دارای نقص توجه /بیش فعالی اثربخش است.
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی درمان مبتنی بر بسته ی آموزش قصه گویی بر افزایش خودکارآمدی کودکان دارای نقص توجه/ بیش فعالی انجام گرفت.
روش پژوهش: روش پژوهش نیمه ازمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه ی آماری شامل کودکان دارای نقص توجه/ بیش فعالی بودند که به مرکز مشاوره ی پژوهشسرای فارابی منطقه 12 تهران در سال 1401 مراجعه کرده بودند. در این پژوهش 20 کودک 6-7 ساله که دارای نقص توجه/ بیش فعالی بودند به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل جای دهی شدند. گروه آزمایش درمان مبتنی بر بسته ی آموزش قصه گویی را در 8 جلسه ی 75 دقیقه ای، هفته ای دو جلسه دریافت کردند. پرسشنامه ی مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس خودکارآمدی شرر است که دارای 17 ماده و هر ماده پنچ گزینه است. به منظور تحلیل داده های پژوهش علاوه بر تحلیل توصیفی، از تحلیل استنباطی و روش تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 23 بهره گرفته شد.
یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که روش قصه گویی بر بهبود نقص توجه و بیش فعالی کودکان اثربخشی مثبت و معنادار دارد.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس مجموع نتایج می¬توان گفت: درمان مبتنی بر قصه گویی بر افزایش خودکارآمدی کودکان دارای نقص توجه /بیش فعالی اثربخش است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/11/27 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار: 1404/4/10