دوره 6، شماره 3 - ( دوره6، شماره3(پیاپی21) 1404 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: ندارد

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaili K, Kalantari Dehaghi H. (2025). Experiences of preschool teachers about teaching energy literacy. Journal of Childhood Health and Education. 6(3),
URL: http://jeche.ir/article-1-332-fa.html
اسماعیلی کژال، کلانتری دهقی هانیه.(1404). تجربیات مربیان مراکز پیش‌دبستانی در آموزش سواد انرژی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 6 (3)

URL: http://jeche.ir/article-1-332-fa.html


1- کارشناس ارشد تاریخ و فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
2- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
چکیده:   (20 مشاهده)
زمینه و هدف: تجربه‌ی کشورهای پیشرو نشان می‌دهد که با توجه به وضعیت انرژی در سراسر جهان و ضرورت آموزش و آگاهی در این زمینه،‌‌ با استفاده از روش‌های آموزشی مناسب و خلاقانه، می‌توان مفاهیم و اصول مرتبط با انرژی را به شکل مؤثری به کودکان آموزش داد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب مربیان پیش‌دبستانی در زمینه‌ی آموزش سواد انرژی و روش‌های انتقال این دانش به نوآموزان در شهرستان ایوان انجام شد.
روش پژوهش: روش پژوهش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی بود. جامعه‌ی آماری شامل ۵۳ مربی پیش‌دبستانی شهرستان ایوان بود که با برآورد حجم نمونه تا حد اشباع و به ‌روش نمونه‌گیری هدفمند ۲۲ نفر در مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته شرکت کردند تا تجارب خود را در انتقال مفاهیم سواد انرژی بازگو کنند. تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش تحلیل مضمون استقرایی انجام شد.
یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد آموزش سواد انرژی در مراکز پیش‌دبستانی شهرستان ایوان مشتمل بر مضامین فراگیرِ اهداف، محتوا، راهبردها و ارزشیابی بود. این مضامین خود مشتمل بر تعدادی مضمون سازمان دهنده بودند. اهداف آموزشی شامل 1 مضمون «مغفول ماندن سواد انرژی»، محتوای آموزشی شامل 3 مضمون «انواع انرژی»، «صرفه‌جویی» و «تجدیدپذیری»، راهبردهای آموزش مشتمل بر 2 مضمون  «معلم‌محور» و «فراگیرمحور»، و نهایتاً، ارزشیابی آموزشی مشتمل بر 3 مضمون «مشاهده»، «اجرای فعالیت‌های رقابتی» و «بازخورددهی» بودند.
نتیجه ­گیری: طبق نتایج پژوهش، اولویت مشخصی در اهداف و سرفصل‌های دورۀ پیش‌دبستان برای آموزش سواد انرژی در نظر گرفته نشده است. ضرورت ایجاد منابع رسمی، تدوین محتوای استاندارد و بهره‌گیری از روش‌های جذاب­ تدریس و ارزشیابی گام‌هایی است که می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش سواد انرژی در مراکز پیش‌دبستانی منجر شود.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/1/17 | پذیرش: 1404/7/15 | انتشار: 1404/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb