[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 1 - ( دوره 2 شماره 1 فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی 1400 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر موسیقی درمانی فعال بر الگوهای پردازش حسی و مهارتهای حرکتی کودکان اختلال طیف اتیسم سطح یک
فهمیه احمدی زاده، علیرضا کاکاوند، سمیه کشاورز
چکیده:   (273 مشاهده)
مقدمه: کودکان طیف اتیسم، اغلب مشکلات پردازش حسی و نقص‌های حرکتی را تجربه میکنند. جهت درمان کودکان اتیسم روش‌های مختلفی پیشنهاد شده است. روش موسیقی درمانی فعال به عنوان یکی از این مداخلات می‌تواند موثر واقع شود. هدف مطالعه حاضر، بررسی تاثیر روش موسیقی درمانی فعال در الگوهای پردازش حسی و مهارت‌های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم سطح یک می‌باشد. پژوهش حاضر از نوع هدف، نوعی تحقیق کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، یک مطالعه تک آزمودنی می‌باشد. روش پژوهش: این پژوهش، یک مطالعه تک آزمودنی از نوع ABA و نمونه‌های انتخابی شامل دو کودک پسر مبتلا به طیف اتیسم 6 تا 11 سال، که به روش نمونه گیری غیر تصادفی از نوع در دسترس انتخاب شدهاند. جامعه آماری شامل همه کودکان مبتلا به اتیسم سطح یک که در محدوده سنی 6 تا 11 سال بوده و در یک سال گذشته به کلینیک کاردرمانی، گفتاردرمانی نور واقع در کرج مراجعه کرده بودند، که از بین این مراجعین ، دو کودک پسر که نمره تست تشخیصی گارز آنها بین 48 تا 65 بود و در شش ماه گذشته مداخلات موسیقی درمانی د ریافت نکرده بودند و همچنین خانواده هایشان داوطلب برای شرکت در این مطالعه بودند انتخاب شدند. جلسات موسیقی درمانی در طول سه ماه، هر هفته سه جلسه و هر جلسه یک ساعت ونیم برگزار شد. ملاک ورود به پژوهش کسب نمره‌ی سطح یک در مقیاس گارز (1994)، بود. ابزار گردآوری داده ها، نمایه حسی 2 2014)، و تست تبحر حرکتی برونینکز-ازرتسکی(1972)، بود و ارزیابی‌ها در چند خط پایه و پیگیری انجام شد. از روش بازبینی دیداری نمودارها(فراز و فرود متغیر وابسته)، شاخصهای درصد بهبودی، تغییرپذیری و اندازه اثر استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در این بررسی، ابتدا داده‌های خام به صورت نمودار رسم شد. سپس محفظه‌ی ثبات و روند برای نمودار داده‌های هر آزمودنی در موقعیت‌های خط پایه، مداخله و پیگیری رسم شده و پس از آن با استفاده از شاخص‌های روند و ثبات، میزان ثبات و جهت روند داده‌ها مشخص شد و در نهایت با استفاده از ترسیم نمودار روند و تبیین اندازه اثر با تحلیل درون موقعیتی و بین موقعیتی، داده‌ها تحلیل شدند. یافته‌ها: موسیقی درمانی فعال، اثر معناداری بر الگوهای پردازش حسی، همچنین بر مهارتهای حرکتی درشت، ظریف و هماهنگی اندام فوقانی، در هر دو آزمودنی داشته است. بحث و نتیجه‌گیری: میانگین نمرات مهارت‌های حرکتی درشت، بهبودی بیشتر و هماهنگی اندام فوقانی کمترین درصد بهبودی را نشان دادند. همچنین در الگوهای پردازش حسی، میزان بهبودی متوسطی به ویژه در مؤلفه‌های حس جویی و حساسیت حسی نشان داده شد. نتایج به دست آمده در این پژوهش، نشان دادند که روش موسیقی درمانی فعال، بر بهبود الگوهای پردازش حسی و مهارت‌های حرکتی کودکان اتیسم سطح یک تاثیر معناداری داشته است.
واژه‌های کلیدی: اتیسم، موسیقی درمانی فعال، الگوها پردازش حسی، مهارتها حرکتی کودکان
متن کامل [PDF 476 kb]   (66 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/8/27 | پذیرش: 1400/9/11 | انتشار: 1400/10/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi Zadeh F, Kakavand A R, Keshavarz S. Effects of active music therapy on sensory processing patterns and motor skills in children with Autism Spectrum Disorder level 1. 3. 2021; 2 (1)
URL: http://jeche.ir/article-1-49-fa.html

احمدی زاده فهمیه، کاکاوند علیرضا، کشاورز سمیه. تاثیر موسیقی درمانی فعال بر الگوهای پردازش حسی و مهارتهای حرکتی کودکان اختلال طیف اتیسم سطح یک. 1. 1400; 2 (1)

URL: http://jeche.ir/article-1-49-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( دوره 2 شماره 1 فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4460