[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 1 - ( دوره 2 شماره 1 فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی 1400 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی برنامه داستان‌های اجتماعی و تعیین کارآمدی آن بر مهارت‌های اجتماعی و سه مؤلفه‌ی آن در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم
محمدرضا اخگری، معصومه پورمحمدرضای تجریشی، گیتا موللی، راضیه بیدهندی یارندی
چکیده:   (264 مشاهده)
مقدمه: نقص در مهارت‌های اجتماعی ویژگی بارز اختلال طیف اتیسم است. هدف، طراحی داستان‌‌‌‌‌های اجتماعی و تعیین کارآمدی آن بر مهارت‌های اجتماعی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم بود. روش پژوهش: در مطالعه تک آزمودنی با طرح خط پایه و مداخله(ABAB)، چهار کودک به شیوه در دسترس از کودکان پسر 7 تا 12 سال دارای اختلال طیف اتیسم در شهر مشهد انتخاب شدند. رفتار آماج با توجه به ویژگیهای فردی تعیین و بر مبنای آن داستان اجتماعی طراحی شد. مهارت‌های اجتماعی در خط پایه با استفاده از پرسشنامه نیمرخ مهارت‌های اجتماعی اتیسم و مشاهده منظم اندازهگیری شد. کودکان در 20 جلسه آموزشی داستان اجتماعی(پنج بار در هفته؛ هر جلسه 30 دقیقه) شرکت کردند. در پایان مداخله، مهارتهای اجتماعی به وسیله پرسشنامه، اندازهگیری و داده‌ها با استفاده از نمودار خط پایه، اندازه اثر و درصد بهبودی تحلیل شد. یافته‌ها: با توجه به اندازه‌های اثر و درصد بهبودی، 45/10% ، 24/9% ، 93/7% و 34/16% از بهبودی بهترتیب در مهارت‌های اجتماعی، تقابل اجتماعی، مشارکت اجتماعی و رفتار زیانبخش احتماعی ناشی از شرکت در برنامه آموزشی بوده است. مشاهده منظم نشان داد که داستان اجتماعی موجب بهبود در تقابل اجتماعی هر چهار کودک، بهبود مشارکت اجتماعی دو کودک و بهبود رفتار زیان‌بخش اجتماعی سه کودک شده است. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به کارآمدی داستان‌های اجتماعی بر بهبود مهارت‌های اجتماعی(تقابل اجتماعی، مشارکت اجتماعی، رفتار زیانبخش اجتماعی) کودکان با اختلال طیف اتیسم، میتوان نتیجه گرفت که گنجاندن داستان‌های اجتماعی در برنامه‌ریزی آموزشی کودکان موجب پیشگیری از بروز مشکلات روابط اجتماعی در آن‌ها میشود.
واژه‌های کلیدی: داستان اجتماعی، مهارتها اجتماعی، اختلال طیف اتیسم
متن کامل [PDF 1043 kb]   (53 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/8/12 | پذیرش: 1400/8/30 | انتشار: 1400/10/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akhgari M R, Pourmohamadreza-Tajrishi M, Movallali G, Bidhendi Yarandi R. Designing Social Stories Program and Determining Its Efficacy on Social Skills and Its Three Components of Children with Autism Spectrum Disorder. 3. 2021; 2 (1)
URL: http://jeche.ir/article-1-53-fa.html

اخگری محمدرضا، پورمحمدرضای تجریشی معصومه، موللی گیتا، بیدهندی یارندی راضیه. طراحی برنامه داستان‌های اجتماعی و تعیین کارآمدی آن بر مهارت‌های اجتماعی و سه مؤلفه‌ی آن در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم. 1. 1400; 2 (1)

URL: http://jeche.ir/article-1-53-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( دوره 2 شماره 1 فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4460