(2022). The effectiveness of verbal self-instruction on social competence and self-esteem of students with specific learning disorder in Sanandaj.
Journal of Childhood Health and Education.
2(4), 79-96.
URL:
http://jeche.ir/article-1-66-fa.html
اکبری مریم، حیدریان میلاد، مظفری سهیل. اثربخشی خودآموزی کلامی بر شایستگی اجتماعی و عزت نفس دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه سطح شهر سنندج فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1400; 2 (4) :96-79
URL: http://jeche.ir/article-1-66-fa.html
1- دانشگاه ازاد سنندج
چکیده: (1674 مشاهده)
مقدمه: خودآموزی کلامی یکی از روشهای درمان و توانبخشی برای اختلالات گوناگون عصب- تحولی است. این روش نشات گرفته از رویکرد ویگوتسکی و لوریا است که توسط مایکنبام و همکارانش (1986) به عنوان یکی از روشهای درمانی پراثر تدوین و معرفی گردید. هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی خودآموزی کلامی بر شایستگی اجتماعی و عزت نفس دانش آموزان دارای اختلال یادگیری سطح شهرستان سنندج میباشد.
روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر دارای اختلال یادگیری از نوع خواندن، نوشتن و ریاضی در مدارس ابتدایی سطح شهر سنندج در پایههای چهارم، پنجم و ششم بود که 20 نفر از این دانش آموزان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در گروه نمونه پژوهش مورد مطالعه جای داده شدند؛ که در مرحله بعدی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی این 20 نفر به دو گروه 10 نفر آزمایش و کنترل تقسیم شدند. طرح این پژوهش توصیفی از نوع کاربردی میباشد و شیوه انجام طرح به شکل نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و گروه کنترل است. پرسشنامه شایستگی اجتماعی فلنر و همکاران (1990)، و عزت نفس روزنبرگ (1979) در پیش آزمون و پس آزمون مورد استفاده قرار گرفت. برنامه آموزشی خودآموزی کلامی به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد و نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغییره (MANCOVA) در SPSS 22 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد که خودآموزی کلامی بر شایستگی اجتماعی تاثیر معنادار نداشته و تغییرات محسوس و معناداری ایجاد نکرد اما بر عزت نفس این کودکان موثر بوده و تغییرات معناداری را ایجاد کرده است.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی خودآموزی کلامی بر عزت نفس کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه و ایجاد تغییرات معنادار بر آن میتوان از این روش درمانی برای بهبود عزت نفس این کودکان در کنار سایر مداخلات آموزشی و توانبخشی استفاده کرد اما با توجه به عدم اثرگذاری این روش درمانی بر شایستگی اجتماعی، پیشنهاد میشود اثربخشی درمان مذکور را در شرایط و با گروه نمونه متفاوتی انجام داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/9/12 | پذیرش: 1400/12/1 | انتشار: 1400/12/21