دوره 3، شماره 2 - ( فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی تابستان 1401 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 32-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammadzadeh Z, Khademi Ashkzari M, Abolmaali Alhosseini K. (2022). The effectiveness of parent-centered meta-emotional education on aggression and disruptive behaviors in preschool children. Journal of Childhood Health and Education. 3(2), 15-32.
URL: http://jeche.ir/article-1-82-fa.html
محمدزاده زهرا، خادمی اشکذری ملوک، ابوالمعالی الحسینی خدیجه. اثربخشی آموزش فراهیجانی والد محور بر کاهش پرخاشگری و رفتارهای مخل کودکان پیش دبستانی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1401; 3 (2) :32-15

URL: http://jeche.ir/article-1-82-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات. تهران، ایران
2- گروه روانشناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
3- گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران شمال.تهران،ایران
چکیده:   (1775 مشاهده)
پژوهش حاضر،با هدف اثر بخشی آموزش فراهیجانی والد محور  بر  کاهش پرخاشگری و رفتارهای مخل کودکان پیش دبستانی انجام شد. پژوهش از نوع کاربردی و روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با پیگیری و 2 ماه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کودکان  پیش دبستانی شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود. با روش نمونه گیری هدفمند و به صورت تصادفی از بین آنها، 30 کودک دختر دارای رفتارهای مخل و پرخاشگری به همراه والدینشان انتخاب شدند.والدین در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل(15نفر) جایدهی شدند. والدین کودکان گروه آزمایش 7جلسه  تحت آموزش فراهیجانی قرار گرفتند و  گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. برای جمع آوری داده­ها از پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر فرم والدین و مقیاس پرخاشگری  کودکان پیش دبستانی  استفاده شد. داده ­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه­گیری­ مکررپردازش شدند. نتایج نشان­دهنده این بود که آموزش فراهیجانی والد محور بر کاهش پرخاشگری و رفتارهای مخل کودکان اثر معنادار داشته­است (۰۰1/۰>P). بنابراین، آموزش فراهیجانی والد محور  به عنوان یک مداخله در کاهش پرخاشگری  و رفتارهای مخل کودکان موثر است.
 
متن کامل [PDF 1060 kb]   (411 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/7 | پذیرش: 1401/5/28 | انتشار: 1401/6/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb