mohammadzadeh Z, Khademi Ashkzari M, Abolmaali Alhosseini K. (2022). The effectiveness of parent-centered meta-emotional education on aggression and disruptive behaviors in preschool children.
Journal of Childhood Health and Education.
3(2), 15-32.
URL:
http://jeche.ir/article-1-82-fa.html
محمدزاده زهرا، خادمی اشکذری ملوک، ابوالمعالی الحسینی خدیجه. اثربخشی آموزش فراهیجانی والد محور بر کاهش پرخاشگری و رفتارهای مخل کودکان پیش دبستانی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1401; 3 (2) :32-15
URL: http://jeche.ir/article-1-82-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات. تهران، ایران
2- گروه روانشناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
3- گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران شمال.تهران،ایران
چکیده: (1775 مشاهده)
پژوهش حاضر،با هدف اثر بخشی آموزش فراهیجانی والد محور بر کاهش پرخاشگری و رفتارهای مخل کودکان پیش دبستانی انجام شد. پژوهش از نوع کاربردی و روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با پیگیری و 2 ماه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کودکان پیش دبستانی شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود. با روش نمونه گیری هدفمند و به صورت تصادفی از بین آنها، 30 کودک دختر دارای رفتارهای مخل و پرخاشگری به همراه والدینشان انتخاب شدند.والدین در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل(15نفر) جایدهی شدند. والدین کودکان گروه آزمایش 7جلسه تحت آموزش فراهیجانی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر فرم والدین و مقیاس پرخاشگری کودکان پیش دبستانی استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکررپردازش شدند. نتایج نشاندهنده این بود که آموزش فراهیجانی والد محور بر کاهش پرخاشگری و رفتارهای مخل کودکان اثر معنادار داشتهاست (۰۰1/۰>P). بنابراین، آموزش فراهیجانی والد محور به عنوان یک مداخله در کاهش پرخاشگری و رفتارهای مخل کودکان موثر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/4/7 | پذیرش: 1401/5/28 | انتشار: 1401/6/20