دوره 3، شماره 2 - ( فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی تابستان 1401 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 84-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seadatee Shamir A, zainab zahamatkesh Y. (2022). Introducing a test: construction and standardization of the first version of Maher Multifunctional Fluid Intelligence Test (MMFIT) for children age 7 to 9 years old. Early Childhood Health And Education. 3(2), 57-84.
URL: http://jeche.ir/article-1-85-fa.html
سعادتی شامیر ابوطالب، زینب زحمتکش یاسمین. معرفی یک ابزار: ساخت و استاندارد سازی نسخه اول آزمون چند وجهی هوش سیال ماهر (MMFIT) برای کودکان7 تا 9 سال فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1401; 3 (2) :84-57

URL: http://jeche.ir/article-1-85-fa.html


چکیده:   (225 مشاهده)
 مقدمه: نسخه اول آزمون   چند وجهی هوش سیال ماهر کودکان(MMFIT)با هدف ساخت و استاندارد‌سازی  ابعاد مختلف هوش سیال در دانش آموزان 7 تا 9 سال انجام شد. مبنای نظری این آزمون نظریه کتل- هورن- کارول (CHC)  و نظریه هوش موفق استرنبرگ (2021) می باشد.
روش پژوهش: روش تحقیق حاضر توصیفی و از لحاظ روش آمیخته از نوع اکتشافی و از لحاظ هدف بنیادی بود. بر این هدف 621 دانش آموز ، از مدارس غیر انتفاعی 5 منطقه آموزش و پرورش شهر تهران5 منطقه تهران(1 ، 3 ،6، 5، 18) شامل مناطق شمالی ،مرکزی ،جنوبی، شرقی و غربی  با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه ای  مرحله‌ای انتخاب شدند.
 یافته ها : جهت تحلیل داده ها از روش های  مدل یابی معادلات ساختاری، تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار23 spss و lisrel   بر روی 130 سوال   نهایی،  یک مدل 6 عاملی شامل دانش (عمومی، شخصیتی، هیجانی، اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی، اقتصادی، معنوی، ورزشی و فنی ) ، ادراک(شکل از زمینه ،بازشناسی شکل ،تکمیل دیداری و توالی ادراکی )، استدلال( تصویری، ماز ، ماتریس و محاسبات ذهنی ) ،توجه( تک بعدی ،چند بعدی و هندسی) ،حافظه( تصویری ،شنیداری  و عددی) و سرعت پردازش ( پردازش تصویری ،نمادها ،توالی حرف)را نشان داد. مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی که با استفاده از نرم افزارlisrel  انجام شده نیز برازش مدل اندازه گیری  6 عاملی را تایید کرد. ضرایب آلفای کرانباخ نشان داد که این عوامل دارای پایایی مناسب بودند .
 نتیجه‌گیری: با استفاده از این آزمون   می‌توان توانایی های متفاوت دانش آموزان را شناسایی کرد با اموزش های متناسب با توانایی های شناسایی شده زمینه لازم برای شکوفایی استعداد ها و  پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را فراهم کرد و مسیر را برای رسیدن به یک زندگی سعادتمند فراهم کرد.
 
متن کامل [PDF 901 kb]   (82 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/3/25 | پذیرش: 1401/6/12 | انتشار: 1401/6/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb