[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 3 - ( دوره 2 شماره 3 فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی 1401 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه مهارت‌های اجتماعی با عزت‌نفس و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر معلول جسمی- حرکتی اول تا ششم دبستان شهر تهران
زهرا قهرمانلو*، اتنا توکلیان، سارا شهبازی، نفیسه زیبایی
چکیده:   (16 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان مهارت‌های اجتماعی با عزت‌نفس و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر معلول جسمی حرکتی ‌شهر تهران می‌باشد.
روش پژوهش: روش مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه دانش‌آموزان دختر معلول جسمی حرکتی شهر تهران می باشد. نظر بر اینکه تعداد مدارس دارای دانش آموز معلول جسمی-حرکتی دختر مقطع ابتدایی در تهران 3 مدرسه بوده اند، جهت نمونه گیری از روش تمام شمار استفاده شد و 60 کودک مشغول به تحصیل در این مراکز مورد مطالعه قرار گرفتند که پرسشنامه‌های سیاهه عزت‌نفس کوپراسمیت سال 1917، آزمون سازگاری بل سال 1961 و آزمون مهارت‌های اجتماعی کرامتی سال 1381 توسط آن‌ها تکمیل گردید. برای تحلیل داده ها از نرم‌افزار SPSS 21  و آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام استفاده گردید.
یافته ها: یافته‌های حاصل نشان‌دهنده‌ی ارتباط معنی‌دار مثبت میان مهارت های اجتماعی با عزت نفس و سازگاری اجتماعی بود. در نهایت می‌توان گفت که میان سطح مهارت‌های اجتماعی با عزت‌نفس و سازگاری اجتماعی در کودکان با معلولیت جسمی- حرکتی رابطه مثبت برقرار‌است و توصیه می‌شود که در تحقیقات آتی به بررسی اثر این عوامل با سایر متغیرها پرداخته شود، تا کیفیت رابطه میان این عوامل مشخص گردد.
بحث و نتیجه گیری: مهارت‌های اجتماعی و شناسایی ارزش‌های فردی در پیشگیری یا کاهش ابتلای نوجوا‌‌‌‌‌‌‌نان و انواع نابهنجاری‌های رفتاری اجتماعی نقش موثری دارند. بنابر این مهارت‌های اجتماعی منجر به ارتباطات بهینه‌تر و درک مناسب‌تری از خویش شده و به تبع آن حس ارزشمندی افزایش یافته و در نهایت عزت نفس تقویت می گردد. در پایان پس از تحلیلی یافته های  پژوهش میتوان نتیجه گرفت کسب مهارتهای اجتماعی از طریق خانواده، مدرسه و دیگر نهادها می تواند نقش مهمی در افزایش سازگار اجتماعی و عزت نفس دانش آموزان معلول جسمی داشته است. لذا برگزاری دوره ها و کارگاه هایی برای والدین و دانش آموزان در جهت افزایش دانش و تاثیری که این متغیرها می تواند در شخصیت و رفتارهای آینده فرزندان شان داشته باشند و همچنین به انطباق هرچه بیشتر دانش آموزان معلول جسمی با شرایط جامعه کمک کند، بسیار ضروری به نظر می رسد.
 
واژه‌های کلیدی: معلول جسمی - حرکتی، سازگاری اجتماعی، عزت‌نفس، مهارت‌های اجتماعی کودکان، دختر
متن کامل [PDF 760 kb]   (13 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/1/29 | پذیرش: 1401/2/22 | انتشار: 1401/3/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Investigating the relationship between social skills and self-esteem and social adaptation of first to sixth grade physical-motor female students of Tehran primary school. 3 2022; 2 (3)
URL: http://jeche.ir/article-1-79-fa.html

قهرمانلو زهرا، توکلیان اتنا، شهبازی سارا، زیبایی نفیسه. بررسی رابطه مهارت‌های اجتماعی با عزت‌نفس و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر معلول جسمی- حرکتی اول تا ششم دبستان شهر تهران. 1 1401; 2 (3)

URL: http://jeche.ir/article-1-79-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( دوره 2 شماره 3 فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4509