دوره 4، شماره 2 - ( دوره 4، شماره 2 (پیاپی 12) 1402 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 24-12 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

keshavarz S, Kakavand A, haji sharifi R, Hejri F. (2023). The relationship between competence perception and academic self-efficacy in third grade elementary school children with the mediating role of academic motivation. Journal of Childhood Health and Education. 4(2), : 2 doi:10.32592/jeche.4.2.12
URL: http://jeche.ir/article-1-127-fa.html
کشاورز سمیه، کاکاوند علیرضا، حاجی شریفی راضیه، هجری فاطمه. رابطه ادراک شایستگی با خودکارآمدی تحصیلی در کودکان پایه سوم ابتدایی با نقش میانجی انگیزش تحصیلی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1402; 4 (2) :24-12 10.32592/jeche.4.2.12

URL: http://jeche.ir/article-1-127-fa.html


1- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشدروانشناسی عمومی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی )ره(، قزوین، ایران
چکیده:   (2094 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ادراک شایستگی با خودکارآمدی تحصیلی در کودکان مقطع ابتدایی با نقش میانجی انگیزش تحصیلی بود .روش پژوهش: روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری و جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان ابتدایی دوره اول شهر قزوین در سال تحصیلی 1401-1402 بود که از بین آنها با توجه به دیدگاه تاباکنبک و فیدل (2001) که کمترین مقدار حجم نمونه برای مدلیابی معادلات ساختاری را 200 نفر کافی دانستهاند، 223 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای ادراک شایستگی‌هارتر (1982)، خودکارآمدی تحصیلی مورگان جینگ (1988) و انگیزش پیشرفت تحصیلی هارتر (1980) بود. برای تحلیل مدل علی از روش مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌افزار ایموس 24 استفاده شد.یافته‌ها: نتایج نشان داد که انگیزش تحصیلی نقش واسطه‌ای معناداری در رابطه بین ادراک شایستگی دانشآموزان با خودکارآمدی تحصیلی دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که ارتباط مستقیم ادراک شایستگی با خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی و همچنین ارتباط مستقیم انگیزش تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی به لحاظ آماری معنادار است. نتیجه‌گیری: نتایج حاضر، ایده ارزشمندی را برای پژوهشگران و مربیان درباره مسائل مرتبط با خودکارآمدی تحصیلی برای دانش‌آموزان فراهم کرده است و اهمیت ادراک شایستگی و انگیزش تحصیلی را در ارتباط با خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان مورد حمایت قرار داده است.
شماره‌ی مقاله: 2
متن کامل [PDF 865 kb]   (647 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/19 | پذیرش: 1402/6/10 | انتشار: 1402/6/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb