1- دانشجو دکتری تخصصی رشته برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسالمی، مرند ، ایران .
2- گروه علوم تربیتی، واحدبناب، دانشگاه آزاد اسالمی، بناب، ایران.
3- گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران
چکیده: (854 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر مهارتهای اجتماعی در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی خواندن انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش کیفی میباشد. در تدوین الگو، جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مقالات علمی معتبر در زمینه ناتوانی خواندن بود که باتوجه به جست و جوی منظم در پایگاههای اطلاعاتی، بر اساس معیارهای ورود مقالات علمی شناسایی و در نهایت بر اساس معیارهای خروج مقالات پژوهشی برای تحلیل نهایی انتخاب میشوند. برای گردآوری، گزارش و ثبت اطلاعات پژوهشهای اولیه، از فرم کاربرگ طراحی شده توسط محقق استفاده شد. تحلیل یافتهها با استفاده از الگوی هفت مرحله ای سنتزپژوهی مارش (1991) و روشهای کدگذاری باز و محوری انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی مقالات علمی معتبر در زمینۀ مهارتهای اجتماعی بود که باتوجه به جست و جوی منظم در پایگاههای اطلاعاتی، براساس معیارهای ورود، مقالات علمی شناسایی و در نهایت بر اساس معیارهای خروج 52 تحقیق پژوهشی برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. جهت تحلیل دادههای حاصل از سنتزپژوهی از تحلیل کیفی استفاده شد. در تحلیل کیفی به تعیین مقولهها، تعیین نوع ارتباطات مقولهها، تقلیل و ساده کردن متن، کشف ارتباط بین مفاهیم و مقولهها، کدگذاری ارتباطات، ترسیم نتایج و نتیجه گیری پرداخته شد. برای تعیین اعتبار الگوی تدوین شده، از فرمول نسبت روایی محتوا و مقدار تعیینشده در جدول لاوشه براساس تعداد مشارکتکنندگان در آزمون استفاده شد. یافتهها: در پژوهش حاضر به تدوین الگوی برنامه درسی مبتنی بر مهارتهای اجتماعی در دانش آموزان دارای اختلال خواندن پرداخته شد. این الگو شامل 12 مهارت اجتماعی است. در آموزش هر مهارت 6 هدف عمده تعریف شد که دانش آموزان باید به این اهداف نایل میآمدند. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشانگر الگوی مطلوب برنامه درسی مبتنی بر مهارتهای اجتماعی در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی خواندن با میزان روایی 87/0 بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/7/16 | پذیرش: 1402/8/7 | انتشار: 1402/11/13