دوره 4، شماره 4 - ( دوره 4، شماره 4 (پیاپی 14) 1402 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 86-65 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yacoubi Maleki S, Hojjati S A, Yazdani S. (2024). Designing a curriculum model based on social skills in students with reading disabilities. Journal of Childhood Health and Education. 4(4), 65-86. doi:10.32592/jeche.4.4.65
URL: http://jeche.ir/article-1-169-fa.html
یعقوبی مالکی صدیقه، حجتی سید عبدالله، یزدانی سهراب. طراحی واعتباربخشی الگوی برنامه درسی مبتنی بر مهارت های اجتماعی در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی خواندن فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1402; 4 (4) :86-65 10.32592/jeche.4.4.65

URL: http://jeche.ir/article-1-169-fa.html


1- دانشجو دکتری تخصصی رشته برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسالمی، مرند ، ایران .
2- گروه علوم تربیتی، واحدبناب، دانشگاه آزاد اسالمی، بناب، ایران.
3- گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران
چکیده:   (854 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی خواندن انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش کیفی می‌باشد.  در تدوین الگو، جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مقالات علمی معتبر در زمینه ناتوانی خواندن بود که باتوجه به جست و جوی منظم در پایگاه‌های اطلاعاتی، بر اساس معیارهای ورود مقالات علمی شناسایی و در نهایت بر اساس معیارهای خروج مقالات پژوهشی برای تحلیل نهایی انتخاب می‌شوند. برای گردآوری، گزارش و ثبت اطلاعات پژوهش‌های اولیه، از فرم کاربرگ طراحی شده توسط محقق استفاده شد. تحلیل یافته‌ها با استفاده از الگوی هفت مرحله ای سنتزپژوهی مارش (1991) و روش‌های کدگذاری باز و محوری انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی مقالات علمی معتبر در زمینۀ مهارت‌های اجتماعی بود  که باتوجه به جست و جوی منظم در پایگاه‌های اطلاعاتی، براساس معیارهای ورود، مقالات علمی شناسایی و در نهایت بر اساس معیارهای خروج 52 تحقیق پژوهشی برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. جهت تحلیل داده‌های حاصل از سنتزپژوهی از تحلیل کیفی استفاده شد. در تحلیل کیفی به تعیین مقوله‌ها، تعیین نوع ارتباطات مقوله‌ها، تقلیل و ساده کردن متن، کشف ارتباط بین مفاهیم و مقوله‌ها، کدگذاری ارتباطات، ترسیم نتایج و نتیجه گیری پرداخته شد. برای تعیین اعتبار الگوی تدوین شده، از فرمول نسبت روایی محتوا و مقدار تعیین‌شده در جدول لاوشه براساس تعداد مشارکت‌کنندگان در آزمون استفاده شد. یافته‌ها: در پژوهش حاضر به تدوین الگوی برنامه درسی مبتنی بر مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان دارای اختلال خواندن پرداخته شد. این الگو شامل 12 مهارت اجتماعی است. در آموزش هر مهارت 6 هدف عمده تعریف شد که دانش آموزان باید به این اهداف نایل می‌آمدند. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشانگر الگوی مطلوب برنامه درسی مبتنی بر مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی خواندن با میزان روایی 87/0 بود.
متن کامل [PDF 939 kb]   (245 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/16 | پذیرش: 1402/8/7 | انتشار: 1402/11/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb