1- کارشناسارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد اصفهان )خوراسگان(، دانشگاه آزاد اسالمی، اصفهان، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده: (1030 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی موسیقی درمانی دوگانه بر استرس والدگری والدین، اضطراب و سبک دلبستگی کودکان مضطرب بود. روش پژوهش نیمه ازمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و دورهی پیگیری دوماهه همراه با گروه کنترل بود. روش پژوهش: جامعه آماری شامل کلیه کودکان دارای اضطراب 5 تا 9 سال در شهر اصفهان در شهر اصفهان در سال 1402 بود. بدین منظور از طریق درج فراخوان در مراکز مشاوره و دعوت به شرکت در پژوهش، به شیوه نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن ملاک های خروج و ورود، تعداد 30 نفر انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. افراد گروه آزمایش به مدت 12 جلسه در دوره درمانی شرکت کردند؛ اما برای گروه کنترل، مداخلهای صورت نگرفت. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامههای استرس والدگری ابیدین (1991)، اضطراب کودکان فرم والد اسپنس (2001) و سبک دلبستگی فنزی-داتن (1996) بودند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر در نرم افزار SPSS-24 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد، موسیقی درمانی دوگانه بر استرس والدگری والدین، اضطراب و سبک دلبستگی کودکان مضطرب تاثیر معنادار دارد و و اثرات آموزش در در طول زمان ثابت باقی مانده است. نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی موسیقی درمانی دوگانه بر کاهش استرس والدگری، اضطراب و بهبود سبک دلبستگی ایمن کودکان مضطرب کودکان پیشنهاد میشود برای تدوین برنامههای آموزشی و بهداشتی کودکان مضطرب، اقدامات موثری از سوی متخصصین کودک و موسیقی کودکان به انجام برسد
شمارهی مقاله: 7
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/9/5 | پذیرش: 1403/1/8 | انتشار: 1403/3/22