دوره 5، شماره 3 - ( دوره 5، شماره 2 (پیاپی 17) 1403 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 38-28 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ranjdoust S, Pakdoost N. (2024). The effectiveness of play therapy on emotional and behavioral disorders of preschool children in Marand city. Early Childhood Health And Education. 5(3), : 3
URL: http://jeche.ir/article-1-198-fa.html
رنجدوست شهرام، پاکدوست نسرین. اثربخشی بازی‌درمانی بر اختلالات هیجانی رفتاری کودکان پیش دبستانی شهرستان مرند فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (3) :38-28

URL: http://jeche.ir/article-1-198-fa.html


1- دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد مرند؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛مرند؛ایران.
چکیده:   (330 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیدرمانی بر اختلالات هیجانی رفتاری کودکان مقطع پیشدبستانی شهرستان مرند بود. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پس آزمون با گروه گواه بوده است، جامعه آماری این پژوهش شامل، کودکان مقطع پیشدبستانی شهرستان مرند که دارای اختلال هیجانی رفتاری بودند، بود که از آن میان آن‌ها تعداد 44 نفر به صورت هدفمند بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. افراد بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. سپس برای کودکان گروه آزمایش جلسات آموزش بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بهصورت گروهی اجرا شد. برای گروه کنترل جلسات آموزش تشکیل نشد. پس از اتمام این جلسات دو گروه آزمایش و کنترل پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجانی کودکان گارنفسکی و همکاران (2007) را تکمیل کردند. تعداد جلسات آموزشی هشت جلسه بود. این جلسات هر هفته در دو روز برای دو گروه بهمدت 45 دقیقه تشکیل شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجانی کودکان گارنفسکی و همکاران، 2007 بود که روایی آن با نظرات خبرگان و پایایی با آلفا کرون باخ مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافته‌ها: یافتهها نشان داد که بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر اختلالات اجتماعی- هیجانی کودکان تأثیر دارد. بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر سازماندهی تکالیف، روابط همسالان کودکان، خود تنظیمی کودکان، ناآرامی و عصبانیت، ناراحتی و گرفته بودن و احساس تنهایی کودکان تأثیر دارد. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد که بازی در مانی تاثیر مثبتی بر کاهش اختلالات اجتماعی هیجانی کودکان دارد بنابراین پیشنهاد می شود مدیران مدارس و بهزیستی از حضور روانشناسنان بالینی در این حوزه استفاده نموده و روانشناسان نیز جهت کاهش اختلالات اجتماعی هیجانی کودکان از روش های بازی درمانی استفاده کنند.
شماره‌ی مقاله: 3
متن کامل [PDF 536 kb]   (14 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/7/1 | پذیرش: 1402/11/1 | انتشار: 1403/3/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb