دوره 5، شماره 1 - ( دوره 5، شماره 1 (پیاپی 15) 1403 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mahdizadeh M, pakdaman M, ebrahimpor M, Saeidi A. (2024). Developing and validating the self-regulation training package for creative display and determining its effectiveness in motivating the academic progress of elementary school students.. Early Childhood Health And Education. 5(1),
URL: http://jeche.ir/article-1-207-fa.html
مهدی زاده مرتضی، پاکدامن مجید، ابراهیم پور مجید، سعیدی علی. تدوین و اعتبار یابی بسته آموزش خودتنظیمی مبتنی بر نمایش خلاق و تعیین اثربخشی آن برانگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (1)

URL: http://jeche.ir/article-1-207-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
2- نویسنده مسئول، استادیار روانشناسی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائن، ایران.
3- استادیار، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4- استادیار گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان. تهران, ایران
چکیده:   (316 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف تدوین و اعتبار یابی بسته آموزشی خودتنظیمی مبتنی بر نمایش خلاق و تعیین اثربخشی آن برانگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی انجام شد. روش ﭘﮋوﻫﺶ در ﻣﺮﺣﻠﮥ ﺗﺪویﻦ و اعتبار یابی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ، روش توصیفی - ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺑﻮد. برای اعتبار یابی برنامه‌ از روش‌ روایی‌ محتوایی‌ بـه‌ شـیوۀ خبرگان‌ متخصصان‌ 10 نفری و از دو ضریب‌ نسبی‌ روایی‌ محتوا (CVR) و شاخص‌ روایی‌ محتوا (CVI) استفاده‌ شد. روش پژوهش حاضر در بخش کمی ازنظر هدف کاربردی و از حیث ماهیت داده‌ها نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم دوره ابتدایی شهر گناباد در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بود. با توجه به هدف پژوهش، نمونه‌ای به حجم 30 نفر از دانش آموزان با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس و با توجه به ملاک­های ورود و خروج انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه به‌صورت تصادفی قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان در مراحل پیش‌آزمون، مقیاس انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس (1970) را تکمیل کردند؛ و سپس در طول فرایند مداخله گروه آزمایش، بسته آموزشی در طی 9 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت و گروه گواه آموزش معمول روزانه را دریافت کردند. پس از پایان مداخله، هر دو گروه بار دیگر در مراحل پس‌آزمون به مقیاس انگیزش پیشرفت تحصیلی پاسخ دادند. تجزیه‌وتحلیل داده­ها با استفاده از آزمون کوواریانس تک متغیری و به‌وسیله نرم‌افزار spss.26 انجام شد. نتایج نشان داد که حداقل و حداکثر میزان شاخص ضریب نسبی روایی محتوا ( CVI) برای هر ماده یا جزء برنامه به ترتیب (8/0 و 1) و حداقل و حداکثر شاخص روایی محتوا (CVR) برای هر ماده یا جزء برنامه به ترتیب (7/0 و 1) به دست آمد. بسته آموزشی خودتنظیمی مبتنی بر نمایش خلاق نسبت به گروه گواه برانگیزش تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی اثربخشی معناداری داشت. به نظر می­رسد بسته آموزشی خودتنظیمی مبتنی بر نمایش خلاق دانش آموزان ابتدایی از رواﻳﻰ ﻣﺤﺘﻮاﻳﻰ ﻣﻨﺎﺳﺒﻰ برخوردار اﺳﺖ و رواﻳﻰ ﻻزم را ﺑﺮای ﻛﺎرﺑﺮدﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻰ، ﺑﺎﻟﻴﻨﻰ و ﭘﮋوﻫﺸﻰ دارد و می­تواند نقش قابل‌توجهی در کاهش مشکلات تحصیلی دانش آموزان داشته باشد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/23 | پذیرش: 1403/1/7 | انتشار: 1403/2/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb