Ethics code: IR.IAU.AMOL.REC.1403.004
Mohamadzade R, Hasannataj F, Taghipour javan A A. (2025). The Effectiveness of the Floortime Program on Behavioral Problems and Parent-child Interaction in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder.
Journal of Childhood Health and Education.
5(4), 161-171. doi:
10.32592/jeche.5.4.161 URL:
http://jeche.ir/article-1-256-fa.html
1- دانشجوی کارشناسیارشد، گروه روانشناسی، واحد آمل، دانشگاه آزاد، آمل، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایران
3- استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده: (220 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه فلورتایم بر مشکلات رفتاری و تعامل والد-کودک در کودکان با اختلال نقصتوجه- بیشفعالی است. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر، شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلّیه کودکان با اختلال نقص توجه- بیشفعالی شهر بابل در سال تحصیلی 1402-1403 بودند. نمونه آماری در این پژوهش شامل 30 نفر از کودکان با اختلال بیشفعالی (15 نفر برای گروه کنترل و 15 نفر برای گروه آزمایش) بودند که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی ساده در دو گروه جایگزین شدند. ابزارگردآوری دادهها، پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان کانرز (1978) و مقیاس تعامل والد-کودک پیانتا (1994) بود. در این پژوهش برای تجزیهوتحلیل دادههای بهدستآمده از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیّره در نرمافزار 24-SPSS استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش برنامه فلورتایم بر مشکلات رفتاری و تعامل والد- کودک در کودکان با اختلال نقصتوجه- بیشفعالی تأثیر معناداری دارد. نتیجهگیری: برنامه بازی درمانی فلورتایم روشی کاربردی و اثرگذار بر کاهش مشکلات رفتاری و افزایش تعامل والد– کودک است. بنابراین میتوان گفت که اصول درمانی فلورتایم با تمرکز بر پایههای برقراری ارتباط، مبادله عاطفی و کاربرد معنادار ایدهها، حرکت کودک را بهسوی پیشرفت تحوّلیساز تسهیل مینماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/7/14 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/12/10