Ethics code: IR.PNU.REC.1402.203
1- کارشناسارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
چکیده: (174 مشاهده)
زمینه و هدف: برنامه فبک با هدف پرورش تواناییهای ذهنی و ارتقای سطح شناختی کودکان، از طریق مشارکت فعال آنان در بحثهای فلسفی و یادگیری تعاملی، بهدنبال افزایش تواناییهای اجتماعی، اخلاقی و شناختی آنهاست. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی برنامه فبک (فلسفه برای کودکان) بر شادکامی، کیفیت زندگی و سلامت روان کودکان 9 تا 12 سال شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش: این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری 2 ماهه بهشمار میرود. جامعه آماری در این پژوهش کلّیه کودکان پایه سوم تا ششم دبستانهای شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و هدفمند، 30 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند (هر گروه 15 نفر). هر دو گروه کنترل و آزمایش پرسشنامه 29 سؤالی شادکامی آکسفورد (1989)، پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان ۸ تا ۱۲ ساله (2003) و پرسشنامه ارزیابی سلامت روان کودکان و نوجوانان (1984) را تکمیل کردند. دانشآموزان گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش با تمرینات فبک در طول 10 هفته قرار گرفتند و گروه گواه در حالت انتظار باقی ماند. پس از پایان جلسات و 2 ماه بعد از آن، آزمونهای ذکرشده برای هر دو گروه آزمایش و کنترل به اجرا درآمدند. دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS24 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد تأثیر برنامه فبک (فلسفه برای کودکان) بر شادکامی، کیفیت زندگی و سلامت روان کودکان 9 تا 12 سال شهر تهران معنادار است. نتیجهگیری: نتیجه گرفته میشود که برنامه فبک (فلسفه برای کودکان) میتواند بهعنوان ابزاری مؤثر در ارتقای شادکامی، کیفیت زندگی و سلامت روان کودکان 9 تا 12 سال مورداستفاده قرار گیرد. این تأثیر مثبت بهدلیل روشهای آموزشی فبک، ازجمله تشویق به تفکّر انتقادی و مشارکت در بحثهای فلسفی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/7/14 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/12/10