Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.14020278
Mahmoudi Meimand H, Belyad M R, Nasri S. (2025). Effectiveness of Rehabilitation Exercises with and without Counseling Patterns on the Visual and Auditory Working Memory of Students with Writing Disorders.
Journal of Childhood Health and Education.
6(1), 111-125. doi:
10.32592/jeche.6.1.111 URL:
http://jeche.ir/article-1-277-fa.html
محمودی میمند هستی، بلیاد محمدرضا، نصری صادق. اثربخشی تمرینات توانبخشی با الگوهای مشاورهای و بدون الگوهای مشاورهای بر حافظه فعال دیداری و شنیداری دانشآموزان مبتلابه اختلال نوشتن فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1404; 6 (1) :125-111
10.32592/jeche.6.1.111 URL: http://jeche.ir/article-1-277-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران
3- دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده: (2679 مشاهده)
زمینه و هدف: اغلب دانشآموزان مبتلابه اختلالات یادگیری خاص ازنظر تحصیلی از همسالان خود عقب هستند و معمولاً افت تحصیلی در این دانشآموزان چشمگیر و بارز است. یکی از این اختلالها که شیوع بیشتری نیز دارد، اختلال در حوزه نوشتن است. ازاینرو، انجام دادن پژوهش در این زمینه ضروری است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی تمرینات توانبخشی با الگوهای مشاورهای و بدون آن بر حافظه فعال دیداری و شنیداری دانشآموزان مبتلابه اختلال نوشتن انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و نیمهآزمایشی بود که بهصورت پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر مبتلابه اختلال نوشتن مدارس ابتدایی دولتی عادی در منطقه 4 شهر کرج بود. بدین منظور، 45 نفر از بین جامعه آماری به روش نمونهگیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در سه گروه پانزدهنفری (گروه تمرین توانبخشی، گروه تمرین توانبخشی + مشاوره، و گروه کنترل) قرار گرفتند. در مراحل پیشآزمون و پسآزمون، از آزمون حافظه فعال دیداری و شنیداری استفاده شد. مداخلات توانبخشی در ده جلسه شصتدقیقهای برای گروه توانبخشی بهصورت گروهی اجرا شد. جلسات مشاورهای نیز در هشت جلسه شصتدقیقهای برای گروه مشاوره برگزار شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا) و آزمون تعقیبی بونفرونی در محیط نرمافزار اسپیاساس نسخه 26 استفاده شد. یافتهها: تمرینات توانبخشی با الگوهای مشاورهای و بدون آن بر بهبود حافظه فعال دیداری و شنیداری دانشآموزان مبتلابه اختلال نوشتن، تأثیر معنادار دارد. بااینحال، تمرینات توانبخشی با الگوهای مشاورهای نسبت به تمرینات توانبخشی بدون الگوهای مشاورهای، بر بهبود حافظه فعال دیداری و شنیداری دانشآموزان مبتلابه اختلال نوشتن تأثیر بیشتری داشت. نتیجهگیری: درصورتیکه از الگوهای مشاورهای در کنار تمرینات توانبخشی استفاده شود، میتوان بهبود حافظه فعال دیداری و شنیداری را در دانشآموزان مبتلابه اختلال نوشتن شاهد بود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/7/8 | پذیرش: 1404/2/29 | انتشار: 1404/3/29