دوره 6، شماره 1 - ( دوره 6، شماره 1 (پیاپی 19) 1404 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 125-111 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.14020278


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoudi Meimand H, Belyad M R, Nasri S. (2025). Effectiveness of Rehabilitation Exercises with and without Counseling Patterns on the Visual and Auditory Working Memory of Students with Writing Disorders. Journal of Childhood Health and Education. 6(1), 111-125. doi:10.32592/jeche.6.1.111
URL: http://jeche.ir/article-1-277-fa.html
محمودی میمند هستی، بلیاد محمدرضا، نصری صادق. اثربخشی تمرینات توان‌بخشی با الگوهای مشاوره‌ای و بدون الگوهای مشاوره‌ای بر حافظه فعال دیداری و شنیداری دانش‌آموزان مبتلابه اختلال نوشتن فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1404; 6 (1) :125-111 10.32592/jeche.6.1.111

URL: http://jeche.ir/article-1-277-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران
3- دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده:   (2680 مشاهده)
زمینه و هدف: اغلب دانش‌آموزان مبتلابه اختلالات یادگیری خاص ازنظر تحصیلی از همسالان خود عقب هستند و معمولاً افت تحصیلی در این دانش‌آموزان چشمگیر و بارز است. یکی از این اختلال‌ها که شیوع بیشتری نیز دارد، اختلال در حوزه نوشتن است. ازاین‌رو، انجام دادن پژوهش در این زمینه ضروری است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی تمرینات توان‌بخشی با الگوهای مشاوره‌ای و بدون آن بر حافظه فعال دیداری و شنیداری دانش‌آموزان مبتلابه اختلال نوشتن انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و نیمه‌آزمایشی بود که به‌صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر مبتلابه اختلال نوشتن مدارس ابتدایی دولتی عادی در منطقه 4 شهر کرج بود. بدین منظور، 45 نفر از بین جامعه آماری به روش نمونه‌گیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در سه گروه پانزده‌نفری (گروه تمرین توان‌بخشی، گروه تمرین توان‌بخشی + مشاوره، و گروه کنترل) قرار گرفتند. در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون، از آزمون حافظه فعال دیداری و شنیداری استفاده شد. مداخلات توان‌بخشی در ده جلسه شصت‌دقیقه‌ای برای گروه توان‌بخشی به‌صورت گروهی اجرا شد. جلسات مشاوره‌ای نیز در هشت جلسه شصت‌دقیقه‌ای برای گروه مشاوره برگزار شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا) و آزمون تعقیبی بونفرونی در محیط نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخه 26 استفاده شد. یافته‌ها: تمرینات توان‌بخشی با الگوهای مشاوره‌ای و بدون آن بر بهبود حافظه فعال دیداری و شنیداری دانش‌آموزان مبتلابه اختلال نوشتن، تأثیر معنادار دارد. بااین‌حال، تمرینات توان‌بخشی با الگوهای مشاوره‌ای نسبت به تمرینات توان‌بخشی بدون الگوهای مشاوره‌ای، بر بهبود حافظه فعال دیداری و شنیداری دانش‌آموزان مبتلابه اختلال نوشتن تأثیر بیشتری داشت. نتیجه‌گیری: درصورتی‌که از الگوهای مشاوره‌ای در کنار تمرینات توان‌بخشی استفاده شود، می‌توان بهبود حافظه فعال دیداری و شنیداری را در دانش‌آموزان مبتلابه اختلال نوشتن شاهد بود.
متن کامل [PDF 847 kb]   (3284 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/8 | پذیرش: 1404/2/29 | انتشار: 1404/3/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb