Ethics code: IR.ALZAHRA.REC.1401.113
masoudnia M, Rahavi Ezabadi R, Khalil Marandi P.
(2025). Effect of physical activity on children's self-regulation skills in three domains: cognitive, emotional, and physical. Journal of Childhood Health and Education. 6(2),
URL: http://jeche.ir/article-1-288-fa.html
مسعودنیا مژده، رهاوی عزآبادی رزا، خلیلی مرندی پری.
(1404). تاثیر فعالیتبدنی بر مهارتهای خودتنظیمی کودکان در سه حوزه شناختی، عاطفی و جسمانی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 6 (2) URL: http://jeche.ir/article-1-288-fa.html
1- کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2- دانشگاه الزهرا
3- دکتری آموزش ورزش ، دانشکده آموزش و مدیریت، دانشگاه کبانگسا آن مالزی، مالزی
چکیده: (609 مشاهده)
زمینه و هدف: خودتنظیمی شامل مهارت کنترل بر رفتار، شناخت، عواطف و حرکت است. از اینرو، میتوان این مهارت را به کودکان آموزش داد تا به ارتقای حوزههای عملکردی منجر شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر فعالیتبدنی بر رشد حوزههای مختلف مهارت خودتنظیمی کودکان است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی و جامعه آماری دانشآموزان پسر در رده سنی 8 تا 9 سال در سال تحصیلی 2023 بودند. شرکتکنندگان شامل 32 دانشآموز بودند که بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و در پژوهش شرکت کردند. سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آزمودنیها در پیشآزمون ضمن انجام مسیر چالشبرانگیز با مانع با استفاده از مقیاس پاسخ به چالش، حوزه شناختی، عاطفی و جسمانی؛ مهارت خودتنظیمی اندازهگیری شد. سپس گروه آزمایش طی 12 جلسه 45 دقیقهای به فعالیت بدنی و انواع بازیهای دبستانی پرداختند. گروه کنترل برنامه تمرینی نداشتند. از هر دو گروه پسآزمون در شرایط مشابه با پیشآزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها ازآزمونهای ناپارامتریک ویلکاکسون و یومن ویتنی استفاده شد.یافتهها: نتایج آزمون یو من ویتنی نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل تنها در حیطه جسمانی تفاوت معناداری وجود دارد. اما نتایج آزمون ویلکاکسون نشان داد بین پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش در هر سه حوزه شناختی، عاطفی و جسمانی مهارت خودتنظیمی تفاوت معناداری وجود دارد. اگرچه این مقادیر در گروه کنترل معنادار نبودند. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد فعالیت بدنی بر ارتقای حوزههای شناختی، عاطفی و جسمانی مهارت خودتنظیمی تاثیر دارد. در واقع شرکت دانشآموزان در فعالیت بدنی منجر به بهبود حوزههای مختلف مهارت خودتنظیمی به خصوص حوزه جسمانی میشود. لذا بازی و فعالیت بدنی میتواند راهکار مناسبی برای رشد این مهارتها محسوب شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/7/19 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار: 1404/4/10