Ethics code: IR.ALZAHRA.REC.1401.113
masoudnia M, Rahavi Ezabadi R, Khalil Marandi P. (2025). The effects of physical activity on the development of cognitive, emotional and physical domains of children’s self-regulation skills.
Journal of Childhood Health and Education.
6(2),
URL:
http://jeche.ir/article-1-288-fa.html
مسعودنیا مژده، رهاوی عزآبادی رزا، خلیلی مرندی پری. تأثیر فعالیتبدنی بر رشد حوزههای شناختی، عاطفی و جسمانی مهارت خودتنظیمی کودکان فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1404; 6 (2)
URL: http://jeche.ir/article-1-288-fa.html
1- دانشگاه الزهرا
2- دانشگاه مالزی
چکیده: (2 مشاهده)
مقدمه: خودتنظیمی شامل کنترل بر رفتار، شناخت، عواطف و حرکت است. فعالیتبدنی برای عملکرد شناختی و رفتار بهینه مهم است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر فعالیتبدنی بر رشد حوزههای شناختی، عاطفی و جسمانی مهارت خودتنظیمی کودکان بود.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی و شرکت کنندگان شامل 32 دانش آموز پسر در رده سنی 9-8 سال بودند که به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آزمودنیها در پیش آزمون یک مسیر چالش برانگیز با مانع را به پایان رساندند و با استفاده از مقیاس پاسخ به چالش حوزه های شناختی، عاطفی و جسمانی مهارت خودتنظیمی اندازهگیری شد سپس گروه آزمایش طی 12 جلسه 45 دقیقه ای به فعالیت بدنی و همچنین بازیهای دبستانی پرداختند. گروه کنترل برنامه تمرینی نداشتند در نهایت از هر دو گروه پس آزمون در شرایط مشابه پیش آزمون گرفته شد.
یافته ها: نتایج آزمونهای Uمنویتنی و ویلکاکسون نشان داد گروههای آزمایشی فعالیت بدنی بر رشد حوزههای شناختی، عاطفی و جسمانی مهارت خودتنظیمی تاثیر معنی داری وجود دارد (0/05p≤). همچنین نتایج نشان داد فعالیتبدنی بر رشد حوزه جسمانی مهارت خودتنظیمی تاثیر معنی داری دارد. اما به لحاظ حوزه شناختی و عاطفی تفاوت معنی داری مشاهده نشد (0/05 p≤).
بحث و نتیجه گیری: شرکت دانشآموزان در فعالیت بدنی منجر به بهبود حوزه شناختی، عاطفی و جسمانی مهارت خودتنظیمی در گروه های آزمایش شده است اما تاثیر آن بر حوزه جسمانی نسبت به سایر حوزه ها بیشتر بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/7/19 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار: 1404/4/10