دوره 6، شماره 2 - ( دوره6، شماره2(پیاپی20) 1404 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SSRC.REC.1402.200

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami M, Hejazi Dinan P, Sangari M. (2025). The impact of functional exercises on the gross motor skills and sensory integration of 5-6-year-old preschool children. Journal of Childhood Health and Education. 6(2),
URL: http://jeche.ir/article-1-302-fa.html
غلامی مژگان، حجازی دینان پریسا، سنگاری ماندانا.(1404). تاثیر تمرینات فانکشنال بر رشد حرکات درشت و یکپارچگی حسی کودکان پیش دبستانی 5 و6 سال فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 6 (2)

URL: http://jeche.ir/article-1-302-fa.html


1- ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم ورزشی، تهران، ایران
2- استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران ایران.
3- 3استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی( واحد چالوس)، مازندران، ایران
چکیده:   (662 مشاهده)
زمینه و هدف: حرکت به عنوان بخشی جدایی ناپذیر زندگی روزمره، نقش حیاتی در رشد کودکان دارد. مهارت‌های حرکتی درشت و یکپارچگی حسی، پایه‌های کلیدی رشد جسمی، شناختی و اجتماعی در اوایل کودکی هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات فاکشنال بر مهارت‌های حرکتی درشت و یکپارچگی حسی کودکان پیش‌دبستانی است.
 روش پژوهش: پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون بود. جامعه‌ی آماری شامل کودکان ۵ تا ۶ ساله‌ی ساکن منطقه‌ی ۸ شهر تهران بود. حجم نمونه با استفاده از نرم‌افزار  G*Power  ۶۰ نفر تعیین شد. نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی انجام گرفت. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل آزمون رشد حرکتی درشت (TGMD-3) و آزمون پردازش حسی (SPM) بودند. مداخلات شامل تمرینات فانکشنال (تائو فو و همکاران،2022) و برنامه آموزشی مهدکودک براساس ابلاغیه آموزش و پرورش به مدارس بود. برای تحلیل داده‌ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف (به‌منظور بررسی نرمال بودن داده‌ها)، تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که تمرینات فاکشنال به طور قابل توجهی مهارت‌های حرکتی درشت، از جمله مهارت‌های جابجایی و توپی را بهبود بخشید. بااین حال، هیچ بهبود معنی‌داری در یکپارچگی حسی بین گروه‌ها مشاهده نشد. و هر دو گروه پیشرفت‌های جزئی در پردازش حسی نشان دادند، که این تفاوت‌ها از نظر آماری معنی‌دار نبود.
نتیجه گیری: تمرینات فانکشنال به بهبود مهارتهای حرکتی کمک میکنند. توصیه می‌شود مربیان و معلمان ورزش، با برنامه ریزی درست این تمرینات در جهت رشد مهارت‌های حرکتی کودکان گام برداشته تا کودکان با مشارکت بیشتر در فعالیت‌های بدنی به سطح مطلوبی از مهارت‌های حرکتی دست یابند.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/9/24 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb