زمینه و هدف: بازی یکی از اجزای جداییناپذیر دوران کودکی است که نقش حیاتی در توسعه شناختی و اجتماعی کودکان ایفا میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازیهای خلاقانه بر توسعه مهارتهای اجتماعی و حل مسئله در نوآموزان پیشدبستانی شهرستان ارومیه انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی نوآموزان پیشدبستانی ناحیه دو ارومیه در سال تحصیلی 1404-1403 (540 نفر) بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای با تعداد ۴۰ نوآموز انجام یافت، که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه تمرکز سواری و اورکی (2015)، آزمون هوش وکسلر (1939) و آزمون حل مسئله کسیدی و لانگ (پرسشنامه سبکهای حل مسئله) (1996) بودند. برنامه مداخله متشکل از 12 جلسه 45 دقیقهای بازیهای خلاقانه، در طی شش هفته اجرا شد. برای تحلیل دادهها از آزمون-T مستقل و تحلیل کوواریانس استفاده گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهند که بازیهای خلاقانه تأثیر معناداری بر بهبود پنج مؤلفه کلیدی شامل؛ مهارتهای اجتماعی، حل مسئله، خلاقیت، اعتماد به نفس و مسئولیتپذیری در نوآموزان داشت. نمرات پسآزمون گروه آزمایش در تمامی مؤلفهها، نسبت به گروه کنترل، بهطور معناداری بالاتر بود.گروهی که در فعالیتهای خلاقانه مشارکت داشتند، نسبت به گروه کنترل در این مؤلفهها عملکرد بهتری نشان دادند. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، بازیهای خلاقانه نقش مهمی در تقویت مهارتهای اجتماعی و حل مسئله ایفا میکنند و میتوانند در فرآیند تربیتی و توسعه فردی کودکان پیشدبستانی به عنوان روشی مؤثر به کار روند، تا رشد سالم و متعادل آنها تضمین شود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |