دوره 6، شماره 2 - ( دوره6، شماره2(پیاپی20) 1404 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamzehlou Z. (2025). Impact of Creative Games on Social Skills and Problem-Solving Abilities in Preschool Children in Urmia, Iran. Journal of Childhood Health and Education. 6(2),
URL: http://jeche.ir/article-1-304-fa.html
حمزه لو زهره.(1404). تأثیر بازی‌های خلاقانه بر مهارت‌های اجتماعی و حل مسئله در نوآموزان پیش‌دبستانی شهرستان ارومیه فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 6 (2)

URL: http://jeche.ir/article-1-304-fa.html


استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده:   (727 مشاهده)

زمینه و هدف: بازی یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر دوران کودکی است که نقش حیاتی در توسعه شناختی و اجتماعی کودکان ایفا می‌کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازی‌های خلاقانه بر توسعه مهارت‌های اجتماعی و حل مسئله در نوآموزان پیش‌دبستانی شهرستان ارومیه انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی نوآموزان پیش‌دبستانی ناحیه دو ارومیه در سال تحصیلی 1404-1403 (540 نفر) بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای با تعداد ۴۰ نوآموز انجام یافت، که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.  ابزارهای اندازه‌گیری شامل پرسش‌نامه تمرکز سواری و اورکی (2015)، آزمون هوش وکسلر (1939) و آزمون حل مسئله کسیدی و لانگ (پرسش‌نامه سبک‌های حل مسئله) (1996) بودند. برنامه مداخله متشکل از 12 جلسه 45 دقیقه‌ای بازی‌های خلاقانه، در طی شش هفته اجرا شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون-T مستقل و تحلیل کوواریانس استفاده گردید.
 یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که بازی‌های خلاقانه تأثیر معناداری بر بهبود پنج مؤلفه کلیدی شامل؛ مهارت‌های اجتماعی، حل مسئله، خلاقیت، اعتماد به نفس و مسئولیت‌پذیری در نوآموزان داشت. نمرات پس‌آزمون گروه آزمایش در تمامی مؤلفه‌ها، نسبت به گروه کنترل، به‌طور معناداری بالاتر بود.گروهی که در فعالیت‌های خلاقانه مشارکت داشتند، نسبت به گروه کنترل در این مؤلفه‌ها عملکرد بهتری نشان دادند. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها، بازی‌های خلاقانه نقش مهمی در تقویت مهارت‌های اجتماعی و حل مسئله ایفا می‌کنند و می‌توانند در فرآیند تربیتی و توسعه فردی کودکان پیش‌دبستانی به عنوان روشی مؤثر به کار روند، تا رشد سالم و متعادل آن‌ها تضمین شود.

 

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/9/28 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb