دوره 6، شماره 2 - ( دوره6، شماره2(پیاپی20) 1404 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamzehlou Z. (2025). Examining the Impact of Creative Play on Social Skills and Problem-Solving in Preschool Children in Urmia County during the 2024-2023 Academic Year. Journal of Childhood Health and Education. 6(2),
URL: http://jeche.ir/article-1-304-fa.html
حمزه لو زهره. بررسی تأثیر بازی‌های خلاقانه بر مهارت‌های اجتماعی و حل مسئله در نوآموزان پیش‌دبستانی شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 1403-1402 فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1404; 6 (2)

URL: http://jeche.ir/article-1-304-fa.html


دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (3 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازی‌های خلاقانه بر توسعه مهارت‌های اجتماعی و حل مسئله در نوآموزان پیش دبستانی شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 1403-1402 انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی بوده و نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی خوشه‌ای از دو کلاس پیش دبستانی با 40 نوآموز انتخاب گردید. ابزارهای اندازه‌گیری شامل پرسشنامه تمرکز سواری و اورکی، مقیاس عملکرد پیوسته رازولد و همکاران و آزمون هوش وکسلر بودند. برای ارزیابی پایایی ابزارها از آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج نشان‌دهنده پایایی مناسب ابزارها بود.برای تحلیل داده‌ها، از آزمون t مستقل و تحلیل کوواریانس استفاده گردید و نتایج تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 26 انجام شد. یافته‌ها نشان داد که بازی‌های خلاقانه تأثیر معناداری بر بهبود پنج مولفه کلیدی شامل مهارت‌های اجتماعی، حل مسئله، خلاقیت، اعتماد به نفس و مسئولیت‌پذیری در نوآموزان داشته است. به‌طور خاص، گروهی که در فعالیت‌های خلاقانه شرکت کردند، در مقایسه با گروه کنترل، عملکرد بهتری در این مولفه‌ها نشان دادند.نتیجه‌گیری این پژوهش حاکی از آن است که گنجاندن بازی‌های خلاقانه در برنامه‌های آموزشی پیش دبستانی به توسعه این مهارت‌ها در کودکان کمک می‎کند و به عنوان یک رویکرد مؤثر در آموزش کودکان پیش دبستانی پیشنهاد می‌شود.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/9/28 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb