پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازیهای خلاقانه بر توسعه مهارتهای اجتماعی و حل مسئله در نوآموزان پیش دبستانی شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 1403-1402 انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی بوده و نمونهگیری بهصورت تصادفی خوشهای از دو کلاس پیش دبستانی با 40 نوآموز انتخاب گردید. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه تمرکز سواری و اورکی، مقیاس عملکرد پیوسته رازولد و همکاران و آزمون هوش وکسلر بودند. برای ارزیابی پایایی ابزارها از آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج نشاندهنده پایایی مناسب ابزارها بود.برای تحلیل دادهها، از آزمون t مستقل و تحلیل کوواریانس استفاده گردید و نتایج تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS 26 انجام شد. یافتهها نشان داد که بازیهای خلاقانه تأثیر معناداری بر بهبود پنج مولفه کلیدی شامل مهارتهای اجتماعی، حل مسئله، خلاقیت، اعتماد به نفس و مسئولیتپذیری در نوآموزان داشته است. بهطور خاص، گروهی که در فعالیتهای خلاقانه شرکت کردند، در مقایسه با گروه کنترل، عملکرد بهتری در این مولفهها نشان دادند.نتیجهگیری این پژوهش حاکی از آن است که گنجاندن بازیهای خلاقانه در برنامههای آموزشی پیش دبستانی به توسعه این مهارتها در کودکان کمک میکند و به عنوان یک رویکرد مؤثر در آموزش کودکان پیش دبستانی پیشنهاد میشود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |