دوره 6، شماره 3 - ( دوره6، شماره3(پیاپی21) 1404 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.USWR.REC.1402.223

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nourian Z, Momeni F, Dolatshahee B. (2025). Effectiveness of Brief Exposure-Based Intervention on Self-Efficacy in Coping with Nighttime Fears in 4 to 8 Years Children. Journal of Childhood Health and Education. 6(3),
URL: http://jeche.ir/article-1-314-fa.html
نوریان زهرا، مومنی فرشته، دولتشاهی بهروز.(1404). اثربخشی مداخله مختصر مبتنی بر مواجهه بر خودکارآمدی در مقابله با ترس‌های شبانه در کودکان ۴ تا ۸ ساله فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 6 (3)

URL: http://jeche.ir/article-1-314-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی بالینی ، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
3- دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
چکیده:   (80 مشاهده)
زمینه و هدف: ترس‌های شبانه در کودکان بسیار رایج هستند اما اغلب آنها با افزایش سن می‌توانند بر این ترس‌ها غلبه کنند. با این وجود در برخی از کودکان این ترس‌ها تشدید شده و تا نوجوانی ادامه می‌یابند. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر مواجهه بر خودکارآمدی کودکان ۴ تا ۸ ساله ایرانی در مقابله با ترس‌های شبانه انجام شده است.
روش پژوهش: در این پژوهش از طرح آزمایشی تک موردی با خط پایه چندگانه ناهمزمان استفاده شد. جامعه آماری  شامل کودکان ۴ تا ۸ ساله دارای ترس های شبانه و ساکن تهران بود که ۶ نفر از آنها با روش نمونه‌گیری هدفمند و براساس معیارهای ورود به عنوان نمونه انتخاب شدند. ازمودنی‌ها بعد از ارزیابی خط پایه به مدت ۸ هفته مداخله مبتنی بر مواجهه را دریافت کردند. این مداخله توسط والدین و با استفاده از مطالعه کتاب و انجام بازی‌ها با کودک انجام شده است. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه آنچه فرزند من در شب در تاریکی می‌تواند انجام دهد (کافمن، ۱۹۸۷) و فرم گزارش خواب استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها،  از روش تحلیل دیداری و محاسبه درصد بهبودی و ضریب تاثیر استفاده شده است.
یافته‌ها: در این پژوهش میانگین نمرات آزمودنی‌ها از 7/95 در خط‌پایه، به 16/37 در دوره مداخله و 18/33 در دوره پیگیری رسیده است. و آزمودنی‌ها در مجموع به اندازه اثر 4/62، 56/75 درصد بهبودی در پایان درمان و 56/75 درصد بهبودی در پیگیری دست یافته‌اند. به طور کلی  نتایج نشان می‌دهند که درمان مبتنی بر مواجهه می‌تواند تاثیر معناداری بر افزایش خودکارآمدی در مقابله با ترس‌های شبانه داشته باشد.
 نتیجه‌گیری:‌ یافته‌ها نشان می‌دهند آزمودنی‌ها پس از دریافت درمان مبتنی بر مواجهه خودکارآمدی بیشتری در مقابله با ترس‌های شبانه خود داشته و شب‌های بیشتری می‌توانند به تنهایی در اتاق تاریک خود بخوابند.


 


 
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/28 | پذیرش: 1404/7/15 | انتشار: 1404/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb