Ethics code: 212215
Bagherpour A, Fath Ali Beigi P, Abtahi M.
(2025). The Impact of Storytelling-Based Therapy on Improving the Self-Efficacy of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). Journal of Childhood Health and Education. 6(2),
URL: http://jeche.ir/article-1-320-fa.html
باقرپور آزاده، فتحعلی بیگی پروانه، ابطحی معصومه السادات.
(1404). تأثیر درمان مبتنی بر قصهگویی بر بهبود خودکارآمدی کودکان مبتلا به نقص توجه و بیشفعالی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 6 (2) URL: http://jeche.ir/article-1-320-fa.html
1- پژوهشگر، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- مدرس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- استادیار، گروه علوم تربیتی و مطالعات برنامهریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (650 مشاهده)
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی درمان مبتنی بر بسته ی آموزش قصه گویی بر افزایش خودکارآمدی کودکان دارای نقص توجه/ بیش فعالی انجام گرفت.
روش پژوهش: روش پژوهش نیمه ازمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه ی آماری شامل کودکان دارای نقص توجه/ بیش فعالی بودند که به مرکز مشاوره ی پژوهشسرای فارابی منطقه 12 تهران در سال 1401 مراجعه کرده بودند. در این پژوهش 20 کودک 6-7 ساله که دارای نقص توجه/ بیش فعالی بودند به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل جای دهی شدند. گروه آزمایش درمان مبتنی بر بسته ی آموزش قصه گویی را در 8 جلسه ی 75 دقیقه ای، هفته ای دو جلسه دریافت کردند. پرسشنامه ی مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس خودکارآمدی شرر است که دارای 17 ماده و هر ماده پنچ گزینه است. به منظور تحلیل داده های پژوهش علاوه بر تحلیل توصیفی، از تحلیل استنباطی و روش تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 23 بهره گرفته شد.
یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که روش قصه گویی بر بهبود نقص توجه و بیش فعالی کودکان اثربخشی مثبت و معنادار دارد. نتیجهگیری: بر اساس مجموع نتایج می¬توان گفت: درمان مبتنی بر قصه گویی بر افزایش خودکارآمدی کودکان دارای نقص توجه /بیش فعالی اثربخش است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/11/27 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار: 1404/4/10