دوره 2، شماره 1 - ( فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی بهار 1400 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 76-50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baneshi A, Tahmasebi S, Abbasi Asl M. (2021). Designing Standard Tools to Measure the health and knowledge Level of Kindergarten Teachers. Journal of Childhood Health and Education. 2(1), 50-76.
URL: http://jeche.ir/article-1-39-fa.html
بانشی علی رضا، طهماسبی سیامک، عباسی اصل مجتبی. تدوین ابزارهای استاندارد سنجش سلامت و دانش مربیان مهدهای کودک فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1400; 2 (1) :76-50

URL: http://jeche.ir/article-1-39-fa.html


چکیده:   (1681 مشاهده)
چکیده مقدمه: مربیان مهم‌ترین عنصر نظام آموزشی هستند که شایستگی آن‌ها می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در بهینه‌سازی فرایندهای آموزشی داشته باشد. لذا هدف این مطالعه، تدوین ابزارهای استاندارد سنجش سلامت و دانش مربیان بود. روش پژوهش: روش پژوهش کمی_کیفی بود و جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مربیان مهدهای کودک تهران بود. در بخش کمی روش پژوهش توصیفی بوده و شرکت کنندگان شامل 1133 مربی مهد کودک بودند که به صورت سهمیه‌ای انتخاب شدند. در بخش کیفی نیز از روش مصاحبه¬های کوتاه چندگانه(MMI) استفاده شد. برای نمونه گیری در بخش کیفی، 62 نفر از به صورت در دسترس انتخاب شدند. در بخش کمی برای ارزیابی دانش مقیاسی 129 سؤالی تهیه شد. در حوزه سلامت از آزمون‌های هوش هیجانی(بار-ان)، سلامت روانی(BSI) و سلامت معنوی(ابوالمعالی و موسی زاده) استفاده شد. در بخش مصاحبه از طریق روش مصاحبه‌های کوتاه چندگانه(MMI) در چهار ایستگاه «سلامت، رزومه، کفایت و قوانین اداری» صلاحیت تعدادی از مربیان مجدداً ارزیابی شد. یافته‌ها: نتایج به دست آمده در بخش کمی پژوهش نشان داد که 62 سوال از مجموعه سوال‌های اجرا شده دارای ویژگی‌های روان سنجی مناسب جهت سنجش دانش مربیان مهدهای کودک است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که آزمون سلامت معنوی از دو مولفه ایمان به خدا و خودکنترلی تشکیل شده است. ساختار عاملی مقیاس‌های هوش هیجانی و سلامت روان از طریق تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد و نتایج شاخص‌های برازش مدل نشان داد که داده‌ها با نظریه همخوان است و مقیاس‌های استفاده شده از ویژگی‌های روان سنجی مناسب برای استفاده در گروه مربیان برخوردار است. بحث و نتیجه گیری: به طور کلی می‌توان گفت از ابزارهای تهیه شده در پژوهش حاضر می‌توان به عنوان مقیاس‌های استاندارد جهت سنجش سلامت و دانش مربیان مهدهای کودک استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: مربی، مهد کودک، ابزار، سلامت، استاندارد
متن کامل [PDF 1421 kb]   (244 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/2/6 | پذیرش: 1400/2/27 | انتشار: 1400/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb