DaneshPaye M. (2023). Comparison of movement games of Iranian and Indian preschool children. Journal of Childhood Health and Education. 3(4), 40-50. URL: http://jeche.ir/article-1-88-fa.html
حیدری نیا مهناز، دانش پایه مسلم. مقایسه بازیهای حرکتی کودکان پیشدبستانی ایران و هند فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1401; 3 (4) :50-40
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه بازیهای حرکتی کودکان پیشدبستانی ایران و هند بود. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع علیمقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر 156 کودک 5 تا 6 ساله پیش دبستانی ایرانی و هندی بودند که به روش خوشهای چندمرحلهای از 6 پیش دبستانی در تهران و دهلی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش نظارت بر بازیهای حرکتی[1]سودرشان[2] (2001) بود که 4 بازی حرکتی شامل تقلید، تعادل پویا، پرشدر دایره و سرعت واکنش را دربر میگیرد. دادههای پژوهش با استفاده از نسخه 24 نرمافزار SPSS و آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که تفاوت معناداری در عملکرد بازیهای حرکتی بین پسران و دختران پیشدبستانی ایرانی و کودکان دختر و پسر هندی وجود دارد و همچنین تفاوت معناداری بین عملکرد بازیهای حرکتی کودکان پیش دبستانی دو کشور ایران و هند نیز وجود دارد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که تفاوت معناداری به نفع کودکان پیشدبستانی کشور هند در بازی پرش در دایره وجود دارد، اما تفاوت معناداری بین بازیهای تقلید، تعادل پویا، و سرعت واکنش درکودکان پیشدبستانی دو کشور ایران و هند وجود ندارد. بحث و نتیجه گیری: پایین بودن عملکرد کودکان پیشدبستانی ایرانی در بازی پرش در دایره نسبت به کودکان هندیمیتواند به دلیلکمبود فضای آموزشی ، عدم تحرک و نداشتن برنامه های ورزشی و حرکتی هدفمند در مراکز پیش دبستانی می باشد.