1- دانشکده روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2- دانشیار، دانشکده روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (1471 مشاهده)
زمینه و هدف: مشکلات هیجانی- رفتاری در بین کودکان و نوجوانان به عنوان خطرساز بالقوه برای بهزیستی روانشناختی آنان تلقی میشود و اغلب منجر به پیامدهای نامطلوب و مداوم میشوند. هدف این پژوهش بررسی مضامین، ساختار، تعاملات و بستر و زمینه روایتهای زندگی مادران کودکان دارای مشکلات هیجانی- رفتاری بود.
روش پژوهش: روش این پژوهش کیفی، با رویکرد تحلیل روایتی کثرتگرا بود. مشارکتکنندگان شامل 19 مادر کودکان 7 تا 8 ساله دارای مشکلات هیجانی-رفتاری شهرهای بروجرد و خرم آباد در سال 1400بودند. برای شناسایی کودکان دارای مشکلات هیجانی- رفتاری از فرم والد پرسشنامه آخنباخ استفاده شد و با مادران آنان مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد.
یافتهها: مضامین شناساییشده در این پژوهش عبارت بودند از: سبک فرزندپروری ناکارآمد، مشکلات اقتصادی-اجتماعی، مشکل ارتباطی با پدر، اختلافات خانوادگی، استرس مادر در دوره بارداری، بی علاقگی به یادگیری، نقص توجهی، دشواری در بروز هیجانات، حساسیت اضطرابی، نافرمانی و لجبازی، نقض قوانین مدرسه، دروغگویی، بدرفتاری، پرخاشگری و قلدری و مشکل ارتباطی با دوستان و معلمان در کودکان دارای مشکلات هیجانی-رفتاری بود. تحلیل ساختاری روایت ها، بیانگر نقش عوامل شخصی روایتهای زندگی مادران (نارضایتی، خشم، افسردگی) و عوامل اجتماعی (ارتباط نامناسب با کودک) در ایجاد مشکلات هیجانی-رفتاری بود. مدل تعاملی/عملکردی نشاندهنده حضور ناکافی پدر در خانه، رابطه نامناسب پدر و فرزند و اختلافات خانوادگی بود، و مدل زمینهای نشاندهنده پایین بودن سطح تحصیلات والدین، طلاق، کمبود امکانات کافی و عوامل محیطی بود.
بحث و نتیجهگیری: مشکلات ارتباطی والدین، سبک فرزندپروری ناکارآمد، مشکلات روانشناختی والدین، و وضعیت اجتماعی-اقتصادی نقش مهمی را به عنوان عوامل خطرساز در مشکلات هیجانی رفتاری کودکان 7-8 ساله به عهده میگیرند
شمارهی مقاله: 7
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/11/28 | پذیرش: 1402/2/30 | انتشار: 1402/3/31