دوره 4، شماره 1 - ( فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1402 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 110-94 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shaban J, Khadijeh Abolmaali Alhosseini K, Saberi H. (2023). Lived experience of Mothers’ Children with Emotional-Behavioral Problems: A Narrative Research. Early Childhood Health And Education. 4(1), : 7 doi:10.32592/jeche.4.1.94
URL: http://jeche.ir/article-1-112-fa.html
شعبان جهانگیر، ابوالمعالی الحسینی خدیجه، صابری هاییده. تجربه زیسته مادران کودکان دارای مشکلات هیجانی – رفتاری: یک پژوهش تحلیل روایتی فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1402; 4 (1) :110-94 10.32592/jeche.4.1.94

URL: http://jeche.ir/article-1-112-fa.html


1- دانشکده روان‌شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2- دانشیار، دانشکده روان‌شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1471 مشاهده)
زمینه و هدف: مشکلات هیجانی- رفتاری در بین کودکان و نوجوانان به عنوان خطرساز بالقوه برای بهزیستی روان­شناختی آنان تلقی می­شود و اغلب منجر به پیامدهای نامطلوب و مداوم می­شوند. هدف این پژوهش بررسی مضامین، ساختار، تعاملات و بستر و زمینه روایت­های زندگی مادران کودکان دارای مشکلات هیجانی- رفتاری بود.
روش پژوهش: روش این پژوهش کیفی، با رویکرد تحلیل روایتی کثرت­گرا بود. مشارکت­کنندگان شامل 19 مادر  کودکان 7 تا 8 ساله دارای مشکلات هیجانی-رفتاری شهرهای بروجرد و خرم آباد  در سال 1400بودند. برای شناسایی کودکان دارای مشکلات هیجانی- رفتاری از فرم والد پرسشنامه آخنباخ استفاده شد و با مادران آنان مصاحبه نیمه­ساختاریافته انجام شد.
یافته­ها: مضامین شناسایی­شده در این پژوهش عبارت بودند از: سبک فرزندپروری ناکارآمد، مشکلات اقتصادی-اجتماعی، مشکل ارتباطی با پدر، اختلافات خانوادگی، استرس مادر در دوره بارداری، بی علاقگی به یادگیری، نقص توجهی، دشواری در بروز هیجانات، حساسیت اضطرابی، نافرمانی و لجبازی، نقض قوانین مدرسه، دروغگویی، بدرفتاری، پرخاشگری و قلدری و مشکل ارتباطی با دوستان و معلمان در کودکان دارای مشکلات هیجانی-رفتاری بود. تحلیل ساختاری روایت ها، بیانگر نقش عوامل شخصی روایت­های زندگی مادران (نارضایتی، خشم، افسردگی) و عوامل اجتماعی (ارتباط نامناسب با کودک) در ایجاد مشکلات هیجانی-رفتاری بود. مدل تعاملی/عملکردی نشان­دهنده حضور ناکافی پدر در خانه، رابطه نامناسب پدر و فرزند و اختلافات خانوادگی بود، و مدل زمینه‌ای نشان‌دهنده پایین بودن سطح تحصیلات والدین، طلاق، کمبود امکانات کافی و عوامل محیطی بود.
بحث و نتیجه­گیری: مشکلات ارتباطی والدین، سبک فرزندپروری ناکارآمد، مشکلات روان­شناختی والدین، و وضعیت اجتماعی-اقتصادی نقش مهمی را به عنوان عوامل خطرساز در  مشکلات هیجانی رفتاری کودکان 7-8 ساله به عهده می­گیرند

 
شماره‌ی مقاله: 7
متن کامل [PDF 4489 kb]   (168 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/28 | پذیرش: 1402/2/30 | انتشار: 1402/3/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb