Esmaeilii anvar S, Ghorban Jahromi R, Rafie Poor A, Sabet M. (2023). The effectiveness of the training package based on lateral dominance on inhibition, attention transfer and emotional control in 7-12 year old children with learning disabilities.
Early Childhood Health And Education.
4(1), : 1 doi:
10.32592/jeche.4.1.1 URL:
http://jeche.ir/article-1-113-fa.html
اسمعیلی انور شرمین، قربان جهرمی رضا، رفیعی پور امین، ثابت مهرداد. اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر غلبه طرفی بر بازداری، انتقال توجه و کنترل هیجانی در کودکان 7 تا 12 ساله دارای اختلال یادگیری فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1402; 4 (1) :21-5
10.32592/jeche.4.1.1 URL: http://jeche.ir/article-1-113-fa.html
1- دانشگاه علوم و تحقیقات
2- دانشگاه پیام نور
3- دانشگاه رودهن
چکیده: (1574 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر غلبه طرفی بر مولفههای بازداری، انتقال توجه و کنترل هیجانی در کودکان 7 تا 12 ساله دارای اختلال یادگیری انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر غلبه طرفی بر مولفههای بازداری، انتقال توجه و کنترل هیجانی در کودکان 7 تا 12 ساله دارای اختلال یادگیری انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بسته آموزشی تقویت غلبه طرفی بر کارکردهای اجرایی (01/0< p و 47/8=F) کودکان با اختلال یادگیری خاص تاثیر داشته است.
بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که در کودکان دارای اختلال یادگیری، عدم غلبه طرفی نسبت به همسالان خود بیشتر شایع است. همچنین این کودکان در مولفه های کارکردهای اجرایی نسبت به دیگران عملکرد ضعیفتری دارند. بنابراین با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که مداخلات و آموزشهای توانبخشی که در جهت ایجاد غلبه طرفی انجام میشود منجر به عملکرد بهتر در کارکردهای و بهبود مهارتهای تحصیلی در کودکان دارای اختلال یادگیری میشود. بنابراین پیشنهاد میشود که از این تمرینها و مداخلات آموزشی بهصورت یک برنامه تکمیلی هم راستا با سایر برنامههای آموزشی در تمام پایههای ابتدایی استفاده شود.
شمارهی مقاله: 1
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/12/16 | پذیرش: 1402/3/3 | انتشار: 1402/3/31