دوره 5، شماره 2 - ( دوره 5، شماره 2 (پیاپی 16) 1403 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 66-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dehghan banadaki S. (2024). Investigating the effect of using digital devices on social development of 2-6 years old children. Early Childhood Health And Education. 5(2), : 5
URL: http://jeche.ir/article-1-128-fa.html
دهقان بنادکی سجاد. بررسی اثر استفاده از لوازم دیجیتال بر رشد اجتماعی کودکان 2 تا 6 سال فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (2) :66-58

URL: http://jeche.ir/article-1-128-fa.html


کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسالمی - واحد علوم و تحقیقات. تهران، ایران
چکیده:   (760 مشاهده)
زمینه و هدف: درحالی‌که هیچ‌کس در ﺟﻬﺎن نمی‌تواند ﻣﺰایﺎی فن‌آوری های دیجیتال را منکر شود اما تأثیرات ﻧﺎﻣﻄﻠﻮب ﻓﻨﺎوری بر سلامت ﺟﺴﻤﯽ، رواﻧﯽ اجتماعی نیز مبحثی بحث برانگیز در جهان است؛ لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی اثر استفاده از لوازم دیجیتال بر رشد اجتماعی کودکان 2 تا 6 سال شهر یزد انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و جامعه آماری شامل کودکان 2 تا 6 سال مهدکودک‌های شهر یزد در سال تحصیلی 1402 -1401 بودند؛ با روش نمونه‌گیری در دسترس 300 کودک وارد پژوهش شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها چک‌لیست سبک زندگی و اندازه‌گیری میزان استفاده از وسایل دیجیتال و نحوه کار با آن (ابزار محقق ساخته) و پرسشنامه رشد اجتماعی وایلند (1953) استفاده شد. بعد از جمع‌آوری داده‌ها با کمک چک‌لیست سبک زندگی که توسط والدین تکمیل‌شده بود، کودکان در سه گروه جای‌دهی شدند؛ گروه اول شامل کودکانی که در طی سه ماه گذشته به‌صورت افراطی (بیش از 60 درصد از ساعات بیداری) خود را در معرض وسایل دیجیتال بوده‌اند و گروه دوم شامل گروهی از کودکان که در طی سه ماه گذشته به‌طور متوسط (بین 30 تا 60 درصد از ساعت بیداری خود) در معرض وسایل دیجیتال بودند و گروه سوم شامل کودکانی بود که کمترین (کمتر از 30 درصد از زمان بیداری خود) از وسایل دیجیتال استفاده کرده‌اند؛ بود. همچنین هر سه گروه ازنظر سنی با یکدیگر همتا بودند. در مرحله بعدی پرسشنامه رشد اجتماعی وایلند، توسط والدین تکمیل گردید و وضعیت رشد اجتماعی کودکان هر سه گروه موردبررسی قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر و نرم‌افزار spss22 مورد پردازش قرار گرفت. هر نوع تفاوت در این دو گروه موردبررسی قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین رشد اجتماعی در هر سه گروه با یکدیگر تفاوت معناداری داشت (001/0 <p) که این امر نشان از آن بود که وسایل دیجیتال بر رشد اجتماعی کودکان اثرگذار است رشد اجتماعی در کودکان با استفاده زیاد از وسایل دیجیتال 12/45 و در هنگام استفاده متوسط4/59 و در هنگام استفاده کم از وسایل دیجیتال 7/69 بود که نشان میداد با افزایش میزان استفاده از وسایل دیجیتال رشد اجتماعی کاهش می یابد. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که استفاده زیاد از وسایل دیجیتال بر رشد اجتماعی کودکان اثرگذار است و این اثرگذاری علاوه بر تأخیر در مهارت‌های مرتبط با رشد اجتماعی ازجمله خودیاری عمومی، خودیاری در لباس پوشیدن، خودیاری در غذا خوردن، ارتباط با دیگران، خودتنظیمی در رفتارهای خود، اجتماعی شدن، تحرک بدنی، ممکن است به‌طورکلی بر مهارت های رﺷﺪی دیگر اثرگذار باشد و می‌تواند ﺳﺒﺐ ﺿﻌﻒ در داﻣﻨﻪ واژﮔﺎن، ﻫﻮش ﻛﻼﻣﻲ و اﺧﺘﻼل در ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی اﺟﺮاﻳﻲ نیز گردد
شماره‌ی مقاله: 5
متن کامل [PDF 552 kb]   (51 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/23 | پذیرش: 1402/9/12 | انتشار: 1403/3/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb