دوره 4، شماره 2 - ( دوره 4، شماره 2 (پیاپی 12) 1402 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 38-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Movahednejad, M, Hosseininasab S D, Alivandi Vafa M. (2023). Investigating the effectiveness of positive parenting group training for parents on the level of aggression, anxiety and depression of mothers with children aged 4 to 7 years. Early Childhood Health And Education. 4(2), : 3
URL: http://jeche.ir/article-1-131-fa.html
موحدنژاد مریم، حسینی نسب سید داود، علیوندی وفا مرضیه. بررسی اثربخشی آموزش گروهی فرزند پروری مثبت والدین بر میزان پرخاشگری، اضطراب و افسردگی کودکان 4 تا 7 سال فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1402; 4 (2) :38-25

URL: http://jeche.ir/article-1-131-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسالمی، تبریز، ایران
2- استاد گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسالمی، تبریز، ایران
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسالمی، تبریز، ایران
چکیده:   (1716 مشاهده)
زمینه و هدف: خانواده به‌عنوان اولین کانون اجتماعی شدن کودکان تأثیر مهمی در رشد فیزیکی، فرهنگی، شخصیتی، عاطفی و اجتماعی کودکان دارد، هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش گروهی فرزند پروری مثبت والدین بر میزان پرخاشگری، اضطراب و افسردگی کودکان 4 تا 7 سال بود. روش پژوهش: به روش نیمه تجربی و با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل والدین کودکان 4 تا 7 سال از هر دو جنس (پسر و دختر) بود که به بیمارستان شهریار تبریز و کلینیک خصوصی برای رفع مشکلات کودکان خود مراجعه کرده بودند و دراین‌بین والدین از دو مرکز درمانی و از هر مرکز 20 والد به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. قبل از اجرای برنامه‌های آموزشی گروهی فرزند پروری مثبت والدین دو گروه توسط پرخاشگری بأس و پری (1992)، پرسشنامه اضطراب بک (1967) و افسردگی بک (1967) آزمون شدند، برای گروه آزمایشی اول آموزش در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای اجرا شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند، درنهایت با انجام دوباره پاسخگویی به پرسشنامه پرخاشگری بأس و پری (1992)، اضطراب بک (1967) و افسردگی بک (1967) توسط والدین پس‌آزمون صورت گرفت. داده‌های این تحقیق با استفاده از نرم‌افزار SPSS و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با تحلیل ANCOVA انجام‌یافته است. یافته‌ها: این پژوهش نشان داد که بین آموزش گروهی فرزند پروری مثبت والدین گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهشی حاکی از این است که آموزش گروهی فرزند پروری مثبت والدین بر میزان پرخاشگری، اضطراب و افسردگی کودکان 4 تا 7 ساله اثر دارد و این آموزش نسبت به گروه کنترل اثربخشی بهتری دارند.
شماره‌ی مقاله: 3
متن کامل [PDF 1003 kb]   (222 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/2/29 | پذیرش: 1402/4/27 | انتشار: 1402/6/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb