dehghan banadaki S. (2024). Comparison of behavioral problems of children with and without visual impairment aged 3 to 6 years.
Early Childhood Health And Education.
4(4), 143-152.
URL:
http://jeche.ir/article-1-136-fa.html
کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده: (529 مشاهده)
زمینه و هدف: مشکلات رفتاری ازجمله اختلالات شایع، ناتوانکننده و افراطی دوران کودکی هستند که برای کودک و خانواده مشکلات زیادی را ایجاد میکند هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان مشکلات رفتاری کودکان با و بدون آسیب بینایی سن 3 تا 6 سال بود. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی و از نوع علی – مقایسهای میباشد. نمونه پژوهش حاضر شامل 200 کودک دوره پیشدبستانی (در سنین 3-6) سال بود که از هر گروه 100 نفر (گروه کودکان با آسیب بینایی 100 نفر، گروه کودکان عادی هم 100 نفر) به روش نمونهگیری هدفمند و همتاسازی مبتنی بر جنسیت در هر رده سنی (70 پسر و 30 دختر)، از میان کلیه کودکان دوره پیشدبستانی که به مراکز توانبخشی و پیشدبستانی ناحیه 1 شهر تهران مراجعه کرده بودند، انتخاب شدند. برای سنجش مشکلات رفتاری از مقیاس رفتار پیشدبستانی و کودکستان (PKBS) مرل (1994) استفاده شد. دادههای گردآوریشده با استفاده از روش آماری تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج آزمون تی نمونههای مستقل برای دو گروه کودکان با آسیب بینایی و کودکان عادی بیانگر آن بود که تفاوت معناداری بین دو گروه وجود دارد (05/0>P). بدینصورت که کودکان با آسیب بینایی نسبت به کودکان عادی مشکلات رفتاری بیشتری دارند. نتیجهگیری: یافتههای آماری و تبیین یافتهها نشان میدهد که بین کودکان پیشدبستانی با و بدون آسیب بینایی ازنظر مشکلات رفتاری تفاوت معناداری وجود دارد که این تفاوت میتواند ناشی از عدم مهارتهای کافی در سازگاری کودکان با آسیب بینایی، فقدان نشانههای دیداری در این کودکان، خشم، عصبانیت و پرخاشگری به دنبال عدم پذیرش، انزوای اجتماعی کودکان با آسیب بینایی، سبکهای فرزند پروری والدین دارای کودکان با آسیب بینایی که رفتار کودک را تحت تأثیر قرار میدهند، نوع نگرش والدین و عواطف منفی والدین، استرس والدینی، سبک والدگری کنترلکننده والدین دارای کودک با آسیب بینایی باشد که همگی باعث تشدید مشکلات رفتاری در کودکان با آسیب بینایی میشود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/3/18 | پذیرش: 1402/9/12 | انتشار: 1402/11/13