دوره 4، شماره 3 - ( دوره 4، شماره 3 (پیاپی 13) 1402 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 50-37 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammad Babaei R, Maadani S, Fekrazad H. (2023). I have concept of myself as child as author: Authorship in Children based on the lived experience of children as authors of Tehran institute of Intellectual Development Center. Journal of Childhood Health and Education. 4(3), : 3 doi:10.32592/jeche.4.3.37
URL: http://jeche.ir/article-1-137-fa.html
محمدبابایی رضا، معدنی سعید، فکرآزاد حسین. تصویری که از خود به عنوان کودک نویسنده دارم: پدیده کودک نویسنده بر اساس تجربه زیسته کودکان نویسنده کانون پرورش فکری کودکان شهر تهران فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1402; 4 (3) :50-37 10.32592/jeche.4.3.37

URL: http://jeche.ir/article-1-137-fa.html


1- دانشگاه آزادی اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده:   (1966 مشاهده)
زمینه و هدف: خودپنداره کودک نویسنده موضوع بسیار مهمی در مطالعات موضوعی امروز کودکی است. در دوران مدرن،‌ جامعه‌شناسی کودکی با ایجاد دگرگونی در تعریف کودکی و نوع نگاه بزرگسالان نسبت کودکان‌ و با اتخاذ رویکرد نوین به دنبال برجسته‌سازی و اهمیت‌بخشیدن به کودک به عنوان سوژه کنونی است و نه بزرگسالان آینده. از آنجاییکه نوشتن یکی از ابزارهای اصلی کودکان برای اندیشیدن، است، در این پژهش تلاش شده تا تصویر کودکان نویسنده از خود از نگاه جامعه‌شناسی جدید کودکی مطالعه شود. روش پژوهش: این پژوهش کیفی است و به شیوه پدیدارشناسی توصیفی و نمونه‌گیری هدفمند و اشباع نظری در تعیین حجم نمونه انجام شده‌است. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختار یافته استفاده شده است و نمونه‌ها 35 نفر از میان کودکان نویسنده کانون پرورش فکری کودکان شهر تهران انتخاب شده‌اند. یافته‌ها به روش کلایزی و با استفاده از نرم‌افزار مکی کیودا 2020 تحلیل شد. یافته‌ها: در این مقاله بیست کد باز حاصل از مصاحبه‌ها در قالب ‌دو مقوله فرعی جداگانه با عنوان: تصویر کودکان نویسنده از خود از کد اصلی اندیشه‌ورزی در نویسندگی و حمایت‌های خانواده از کد اصلی زمینه‌های حمایتی به دست آمده است. نتیجه‌گیری: روایت کودکان از تصویری که از خود به عنوان نویسنده دارند بسیار جالب توجه است. داستان نویسندگی از زبان خود کودکان، اساس این مقاله است. هر کودک نویسنده در فراینده رشد و تکامل خود، ‌تصویری از نویسندگی خود به دست می آورد که در ادامه این مسیر و همچنین زندگی تاثیر گذار است.
شماره‌ی مقاله: 3
متن کامل [PDF 633 kb]   (215 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/18 | پذیرش: 1402/6/10 | انتشار: 1402/7/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb