Shahrad S, Fallah V, Rasouli E. (2024). Applying the Colaizzi Method in Order to Explain the Lived Experiences of Primary School Teachers about the Place of Multiple Intelligences in the Curriculum.
Early Childhood Health And Education.
5(2), : 3
URL:
http://jeche.ir/article-1-170-fa.html
شهراد سلماز، فلاح وحید، رسولی عصمت. کاربست روش کلایزی به منظور تبیین تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی از جایگاه هوشهای چندگانه در برنامه درسی فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (2) :45-26
URL: http://jeche.ir/article-1-170-fa.html
1- واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده: (731 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف کاربست روش کلایزی به منظور تبیین تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی از جایگاه هوشهای چندگانه در برنامه درسی در سال 01-1400 انجام پذیرفت. روش پژوهش: روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی و برحسب نوع داده کیفی بود که از رویکرد پدیدارشناسی مبتنی بر روش کلایزی بهره گرفته شد. در این پژوهش از متون علمی (22-2000) استفاده شد. همچنین اساتید دانشگاه در سال 01-1400 نیز مشارکتکنندگان پژوهش بودند. جمعآوری اطلاعات با بررسی متون و مصاحبه انجام شد. تعیین روایی و پایایی با شاخصهای گوبا و لینکولن، ضریب اعتبار هولستی، انجام گردید. تحلیل دادهها نیز مبتنی بر روش کلایزی بود. یافتهها: یافتهها نشان داد تجارب معلمان از جایگاه هوشهای چندگانه در عناصر هدف (سازگاری فرهنگی و تفاوتهای فردی، نیازسنجی و انعطافپذیری)؛ روش (روش فعال و زبانی)، محتوا (سهولت در دسترس، تناسب و چالش برانگیزی)، معلم (مهارت، نگرش و دانش) و ارزشیابی (تناسب سنجش و ارزشیابی با اهداف، محتوا و منابع یادگیری، وضوح و شفافیت معیارهای سنجش، استفاده از روشهای سنجش و ارزشیابی و سنجش انعطافپذیر) در اولویت قرار داشتند.
نتیجهگیری: براساس مولفههای شناسایی شده، الگویی طراحی شد که از اعتبار مناسبی برخوردار بود. بنابراین از این الگو میتوان جهت پیشبرد اهداف آموزشی در مدارس دوره ابتدایی استفاده نمود
شمارهی مقاله: 3
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/7/18 | پذیرش: 1402/9/12 | انتشار: 1403/3/4