دوره 5، شماره 2 - ( دوره 5، شماره 2 (پیاپی 16) 1403 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 105-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostami Heydarlu G, Davatgari Asl H, Asadi Aydinlo N. (2024). Investigating the wall and desk writings of students from the perspective intertextuality of Fairclough's Theory. Early Childhood Health And Education. 5(2), : 8
URL: http://jeche.ir/article-1-174-fa.html
رستمی حیدرلو غلامرضا، دواتگری اصل هانیه، اسدی نادر. بررسی آرای نورمن فرکلاف از لحاظ بینامتنیت در میز و دیوار نوشته های دانش آموزان فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (2) :105-95

URL: http://jeche.ir/article-1-174-fa.html


1- دانشجوی دکتری زبان شناسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
2- استادیار آموزش زبان انگلیسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
چکیده:   (1294 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف این مقاله بررسی دیوارو میزنوشته های دانش آموزان براساس دیدگاه فرکلاف بوده است. دیوار و میزنوشته­های  دانش­آموزان زبان به گونه ای نظام یافته است که در آن می­توان به تبیین رویکرد بینا متنی فرکلاف پرداخت. تفسیر بافت بینامتنی به این معنا است که متن به مجموعه متعلق است و نحوه رابطه میان مشارکین و زمینه مشترک را نشان می دهد. روش پژوهش: الگوی فرکلاف، ابزاری کارآمد برای تحلیل چارچوب نظری این پژوهش است. این تحقیق با روش توصیفی-تحلیلی، مسأله چگونگی شکل­گیری گفتمان انتقادی را در دیوار و میز نوشته های دانش­آموزان متوسطه اول مورد بررسی قرار داده است.  جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان مدارس متوسطه اول شهرستان میاندواب با نمونه اماری 31 دیوار و میز نوشته بوده است که بصورت تصادفی با استفاده از دوربین عکس برداری و نت برداری شده است. یافته‌ها: تحقیق بیانگر آن است بینامتنیت همان نظم گفتمانی و پیام نوشته ها و پیوستگی گفتمانی است که در نوشته های دانش دآموزان دیده شد و نوشته های دانش آموزان دارای بینامتنیت می باشد بدین معنی که دانش اموزان در نوشته های خود از شعر و استعاره و مرگ و درودو نظم گفتمانی استفاده نمودند ودر بافت زبانی پیام خودشان را به خواننده انتقال دادند. نتیجه‌گیری: به طور خلاصه در موقعیت مدارس نوشته های دانش آموزان نشان می دهد که دانش آموزان از گفتمان یک طرفه و بی عدالتی در رعایت گفتمان توسط معلمان و مدیران گله دارند. از منظر بینامتنیّت، این نوشته های دانش آموزان بیانگر اعتراض به وضعیّت موجود در مدارس نسبت به مدیران و معلمان است.
شماره‌ی مقاله: 8
متن کامل [PDF 580 kb]   (205 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/5 | پذیرش: 1402/9/14 | انتشار: 1403/3/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb