دوره 5، شماره 2 - ( دوره 5، شماره 2 (پیاپی 16) 1403 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 57-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasem pour M, Johari Fard R, Ehtshamzadeh P, Homae R. (2024). The relationship between stressful maternal attitudes and emotional intelligence in female students applying to participate in the 9th grade gifted test through the parent-child relationship. Early Childhood Health And Education. 5(2), : 4
URL: http://jeche.ir/article-1-181-fa.html
قاسم پور مرجان، جوهری فرد رضا، احتشام زاده پروین، همایی رضوان. رابطه نگرش‌های مادری پر فشار با هوش هیجانی در ‌دانش‌آموزان دختر متقاضی شرکت در آزمون تیزهوشان پایه نهم از طریق رابطه والد-فرزند فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (2) :57-46

URL: http://jeche.ir/article-1-181-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3- دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده:   (563 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطه نگرش‌های مادری پر فشار با هوش هیجانی در ‌دانش‌آموزان دختر متقاضی شرکت در آزمون تیزهوشان پایه نهم از طریق رابطه والد-فرزند بود. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ‌دانش‌آموزان دختر متقاضی شرکت در آزمون تیزهوشان پایه نهم شهر تهران به همراه مادران آنها تشکیل دادند. به این منظور تعداد 301 ‌دانش‌آموز و مادران آنها به روش نمونه گیری داوطلبانه به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه‌های هوش هیجانی پتریدز و همکاران؛ نگرش‌های مادری پر فشار قاسم پور و همکاران و رابطه والد-فرزند فاین و همکاران به آنها داده شد. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام گرفت. جهت آزمون روابط غیرمستقیم از آزمون بوت استراپ استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین تمام مسیرهای مستقیم رابطه معناداری وجود دارد. رابطه بین مسیر غیرمستقیم نیز از طریق رابطه والد-فرزند با هوش هیجانی معنادار شد. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، الگوی نهایی از برازش مناسب برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر در افزایش هوش هیجانی ‌دانش‌آموزان تیزهوش محسوب می‌شود
شماره‌ی مقاله: 4
متن کامل [PDF 565 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/8 | پذیرش: 1402/11/1 | انتشار: 1403/3/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb