Jadidi Mohammadabadi A, khojasteh S. (2024). Teaching of Non-Verbal Memory on the Accuracy and Concentration of Primary School Students. Early Childhood Health And Education. 5(3), : 4 URL: http://jeche.ir/article-1-189-fa.html
جدیدی محمدآبادی اکبر، خجسته سعیده. آموزش حافظه غیرکلامی بر میزان دقت و تمرکز دانشآموزان دبستانی فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (3) :41-39
زمینه و هدف:پژوهش حاضر به بررسی آموزش حافظه غیرکلامی بر میزان دقت و تمرکز دانشآموزان دبستانی شهرستان کرمان پرداخته شد. روش پژوهش: این پژوهش یک طرح شبه آزمایشی است که با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دبستانی مدارس دولتی ناحیه 2 شهرستان کرمان در سال تحصیلی 1402- 1401 بودند برای انجام این پژوهش از میان جامعه آماری تعداد 30 نفر از دانشآموزان دو کلاس درس از دو دبستان به صورت هدفمند انتخاب شدند. روش نمونه گیری بهصورت تصادفی خوشهای بود که در دو گروه آزمایش و کنترل جایگماری شدند. ابزار اندازه گیری این پژوهش 4 ابزار، مقیاس هوش وکسلر (1939)، پرسشنامه تمرکز سواری و اورکی (1395)، آزمون دقت(خط زنی تولوز – پیرون) (1911) و مقیاس عملکرد پیوسته رازولد و همکاران (1956)(CPT) بود. در سطح استنباطی، از آلفای کرونباخ جهت بررسی پایایی پرسشنامهها و از آمار پارامتریک، آزمون t برای گروههای مستقل و تحلیل کوواریانس برای بررسی وضعیت متغیرها و فرضیه پژوهش استفاده شد. مبناینتایجتحلیلدراینپژوهش استفادهازنرمافزار SPSS ورژن 26بود. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حافظه غیرکلامی بر میزان دقت و تمرکز دانشآموزان دبستانی شهر کرمان تأثیر داشت، اما آموزش حافظه غیرکلامی بر میزان دقت و تمرکز دانشآموزان دبستانی دختر و پسر شهر کرمان تفاوتی نداشت. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که آموزش حافظه غیرکلامی برای افزایش میزان دقت و تمرکز دانشآموزان دبستانی شهر کرمان بهتر از روش سنتی آموزش میباشد. یادگیری فعال در آموزش دانشآموزان در یادگیری مهارتها تأثیر بیشتری میگذارد. حافظه غیرکلامی از جمله مهارتهای مهم در توسعهی دقت و تمرکز دانشآموزان دبستانی است. با بهبود حافظه غیرکلامی، دانشآموزان میتوانند بهترین عملکرد ممکن را در فعالیتهای مختلف شناختی خود انجام داده و به بهترین شکل از فرآیند یادگیری و توسعهی شخصیتشان بهره مند شوند