دوره 6، شماره 1 - ( دوره 6، شماره 1 (پیاپی 19) 1404 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaghoubnezhad S. (2025). Calculating the cut-off point and sensitivity of the screener for learning problems of preschoolers. Early Childhood Health And Education. 6(1),
URL: http://jeche.ir/article-1-245-fa.html
یعقوب نژاد قاین ساجد. محاسبه نقطه برش و حساسیت غربالگر مشکلات یادگیری نوآموزان پیش‌دبستانی فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1404; 6 (1)

URL: http://jeche.ir/article-1-245-fa.html


دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (28 مشاهده)
مقدمه
با توجه به اهمیت ارائه خدمات توانبخشی شناختی به نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری پیش از ورود به دبستان، هدف این پژوهش محاسبه نقطه برش و حساسیت غربالگر مشکلات یادگیری نوآموزان پیش‌دبستانی در دامنه سنی 5 تا 5/6 سال است.

روش پژوهش:  این مطالعه یک پژوهش کاربردی با رویکرد کمّی و توصیفی است. جامعه آماری شامل نوآموزان پیش‌دبستانی در پنج استان ایران بود. حجم نمونه 250 نفر (125 نفر دارای مشکلات یادگیری و 125 نفر فاقد مشکلات یادگیری) به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد. ابزار پژوهش، چک‌لیست غربالگری مشکلات یادگیری نوآموزان پیش‌دبستانی (2023) بود که شامل 22 گویه در 6 مؤلفه اصلی طراحی شده و روایی محتوایی آن 84/0 و پایایی آن 97/0 گزارش شده است. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 تحلیل و منحنی مشخصه عملکرد سیستم (ROC) برای محاسبه نقطه برش و حساسیت ابزار استفاده شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد نمره 5/12 با حساسیت 992/0 و ویژگی 992/0 به‌عنوان بهترین نقطه برش برای شناسایی نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری تعیین شد.
نتیجه­گیری: این غربالگر که بر رویکرد پردازش اطلاعات استوار است، می‌تواند به شناسایی زودهنگام نوآموزان دارای مشکلات یادگیری کمک کند. نتایج نشان می‌دهد استفاده از این ابزار پیش از ورود به دبستان، بستر مناسبی برای طراحی مداخلات به‌موقع و پیشگیری از شکست‌های تحصیلی فراهم می‌آورد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/9 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb