چکیده: (53 مشاهده)
زمینه و هدف: برنامه فبک با هدف پرورش تواناییهای ذهنی و ارتقای سطح شناختی کودکان، از طریق مشارکت فعال آنان در بحثهای فلسفی و یادگیری تعاملی، به دنبال افزایش تواناییهای اجتماعی، اخلاقی و شناختی آنهاست. پژوهش حاضر باهدف اثربخشی برنامه فبک(فلسفه برای کودکان) بر شادکامی، کیفیت زندگی و سلامت روان کودکان 9 تا 12 سال شهر تهران بود.
روش پژوهش: این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون _پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری 2 ماهه بهشمار میرود. جامعه آماری در این پژوهش کلیهی کودکان پایه سوم تا ششم دبستانهای شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و هدفمند، 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند (هر گروه 15 نفر). هر دو گروه کنترل و آزمایش پرسشنامه 29 سؤالی شادکامی آکسفورد (1989)، پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان ۸ تا ۱۲ ساله (2003) و پرسشنامه ارزیابی سلامت روان کودکان و نوجوانان (1984) را تکمیل کردند. دانشآموزان گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش با تمرینات فبک در طول 10 هفته قرار گرفتند و گروه گواه در حالت انتظار باقی ماند. پس از پایان جلسات و 2 ماه بعد از آن، آزمونهای ذکرشده برای هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید.
یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده، با آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد تأثیر برنامه فبک (فلسفه برای کودکان) بر شادکامی، کیفیت زندگی و سلامت روان کودکان 9 تا 12 سال شهر تهران معنادار است. (01/0> p).
نتیجه گیری: نتیجه گرفته میشود که فبک بر بهبود شادکامی، کیفیت زندگی و سلامت روان در کودکان 9 تا 12 سال تأثیر دارد و توصیه میشود از برنامهی درسی فبک با هدف بهبود شادکامی، کیفیت زندگی و سلامت روان در کودکان در مدارس، مراکز و کلینیکهای روانشناختی استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/7/14 | پذیرش: 1403/6/10