دوره 5، شماره 4 - ( دوره 5، شماره 4 (پیاپی 18) 1403 )                   جلد 5 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

خالقی نادیا، رحمانیان مهدیه. اثربخشی برنامه فبک (فلسفه برای کودکان) بر شادکامی، کیفیت زندگی و سلامت روان کودکان فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (4)

URL: http://jeche.ir/article-1-282-fa.html


چکیده:   (687 مشاهده)
زمینه و هدف: برنامه فبک با هدف پرورش توانایی‌های ذهنی و ارتقای سطح شناختی کودکان، از طریق مشارکت فعال آنان در بحث‌های فلسفی و یادگیری تعاملی، به دنبال افزایش توانایی‌های اجتماعی، اخلاقی و شناختی آن‌هاست. پژوهش حاضر باهدف اثربخشی برنامه فبک(فلسفه برای کودکان) بر شادکامی، کیفیت زندگی و سلامت روان کودکان 9 تا 12 سال شهر تهران بود.
روش پژوهش­: این مطالعه از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون _پس‌آزمون با گروه کنترل و  پیگیری 2 ماهه به­شمار می­رود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه­ی کودکان پایه سوم تا ششم دبستان­های شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس و هدفمند، 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند (هر گروه 15 نفر). هر دو گروه کنترل و آزمایش پرسشنامه 29 سؤالی شادکامی آکسفورد (1989)، پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان ۸ تا ۱۲ ساله (2003) و پرسشنامه ارزیابی سلامت روان کودکان و نوجوانان (1984) را تکمیل کردند. دانش­آموزان گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 60 دقیقه­ای تحت آموزش با تمرینات فبک در طول 10 هفته قرار گرفتند و گروه گواه در حالت انتظار باقی ‌ماند. پس از پایان جلسات و 2 ماه بعد از آن، آزمون‌های ذکرشده برای هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید.
یافته ­ها: بر اساس نتایج به دست آمده، با آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد تأثیر برنامه فبک (فلسفه برای کودکان) بر شادکامی، کیفیت زندگی و سلامت روان کودکان 9 تا 12 سال شهر تهران  معنادار است.  (01/0> p).
نتیجه ­گیری: نتیجه گرفته میشود که فبک  بر بهبود شادکامی،  کیفیت زندگی و سلامت روان در کودکان 9 تا 12 سال تأثیر دارد و توصیه می‌شود از برنامه‌ی درسی فبک با هدف بهبود شادکامی،  کیفیت زندگی و سلامت روان در کودکان در مدارس، مراکز و کلینیکهای روانشناختی استفاده شود.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/14 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb