Hassan Sadafi M, Masjed-Saraee M R, Afrooz G A. (2021). The Comparison of Parenting Stress and Coping Strategies of Mothers of Children with Autism Spectrum and Mothers of Healthy Children.
Early Childhood Health And Education.
2(2), 63-77.
URL:
http://jeche.ir/article-1-46-fa.html
صدفی محمدحسن، مسجدسرایی محمدرضا، افروز غلامعلی. مقایسه استرس والدگری و راهبردهای مقابلهای در مادران کودکان مبتلابه طیف اتیسم و مادران کودکان سالم فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1400; 2 (2) :77-63
URL: http://jeche.ir/article-1-46-fa.html
چکیده: (1668 مشاهده)
چکیده مقدمه:پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه استرس والدگری و راهبردهای مقابلهای در مادران کودکان مبتلابه اختلال طیف اتیسم و مادران کودکان سالم پرداخت. روش پژوهش: طرح مطالعه حاضر همبستگی و از نوع علی و مقایسه ای است. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمامی مادران کودکان سالم و مادران کودکان مبتلابه اختلال طیف اتیسم بودند که در زمان اجرای تحقیق به مراکز سازماندهی، درمان و توانبخشی اختلالات اتیستیک مناطق 5 و 6 شهر تهران مراجعه کردند به روش دردسترس انتخاب کردیم. جحم نمونه توسط پیشینه پژوهش محاسبه شد. تعداد اعضای نمونه شامل50 نفر از مادران کودکان سالم و50 نفر از مادران دارای فرزند مبتلابه اختلال طیف اتیسم بودند که به مراکز انتخابشده در مناطق 5 و 6 شهر تهران مراجعه کردند و در پژوهش شرکت نمودند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی استرس والد گری بری جونز(1995) و پرسشنامهی راهبردهای مقابله با استرس لازاروسو فولکمن(1985)بود. پس از جمعآوری اطلاعات، دادهها با استفاده از مقایسه میانگینهای مستقل T دو گروه مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: با توجه به میانگینهای بهدستآمده، راهبرد مقابلهای مسئله مدار مادران کودکان سالم بهطور معنادار بیشتر از راهبرد مقابلهای مسئله مدار مادران دارای کودکان مبتلابه طیف اتیسم است. همچنین راهبرد مقابلهای هیجان مدار مادران کودکان سالم بهطور معناداری کمتر از راهبرد مقابلهای هیجان مدار مادران کودکان مبتلابه طیف اتیسم است. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داده بین مادران کودکان طیف اتیسم و مادران کودکان سالم ازنظر استرس والدگری و راهبردهای مقابلهای تفاوت معنادار وجود دارد و مادران کودکان طیف اتیسم نسبت به مادران کودکان عادی بیشتر از راهبردهای مقابلهای هیجان مدار و کمتر از راهبردهای مقابلهای مسئله مدار استفاده میکنند. بنابراین هردو فرضیهی پژوهش حاضر تائید شدند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/5/9 | پذیرش: 1400/5/21 | انتشار: 1400/7/10