Raiisi M, Adib Sereshki N, Vahedi M, Habibi N. (2021). The Effectiveness of Organizational Training Skills Program on Homework Management Efficiency of Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder.
Early Childhood Health And Education.
2(3), 36-53.
URL:
http://jeche.ir/article-1-50-fa.html
رییسی مهتاب، ادیب سرشکی نرگس، واحدی محسن، حبیبی نسترن. تاثیر برنامه سازمان دهی بر مهارت مدیریت کردن وظایف مدرسه در کودکان با اختلال نارسایی توجه و بیش فعال فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1400; 2 (3) :53-36
URL: http://jeche.ir/article-1-50-fa.html
چکیده: (1744 مشاهده)
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی برنامه سازمان دهی بر مهارت خود مدیریتی یا ساماندهی تکالیف و وظایف مدرسه کودکان دارای اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش تحقیق نیمه آزمایشی با طــرح پیشآزمون/ پسآزمون با گروه کنترل اســت، جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان پسر 7 تا 13 ساله با اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل در سال 1399 و 1398 شهر تهران و والدین آنها تشکیل میدادند. حجم نمونه با استفاده از فرمول برآورد(ریچارد ، 1988)، احتمال خطای نوع اول 05/0، احتمال خطای نوع دوم 20/0، توان آزمون 80/0 و اندازه اثر(49/0 d=) 40 نفر محاسبه شد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی از بین کلینیک هایی که به درمان و پذیرش کودکان دارای اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی میپرداختند یک کلینیک به تصادف انتخاب شد و از بین مراجعان با توجه به معیارهای ورود و خروج 40 کودک به صورت تصادفی ساده انتخاب و به تصادف به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند(20 دانش آموز در هر گروه). آموزش بصورت انفرادی و براساس رویکرد رفتاری و آموزش مهارتهای سازمان دهی در طی بیست جلسه (مهارتهای سازماندهی، سازماندهی رفتارها در خانه، تعارضهای خانوادگی و مشکلات عدم انجام تکالیف مدرسه) صورت گرفت(آبیکف و کالاگر، 2008). در این مطالعه از سه ابزار کولیج (2002)، کارکردهای اجرایی بریف (2000) و کارکردهای اجرایی بارکلی(2012) و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون چندمتغیری منکووا و نرم افزار SPSS ورژن 23 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میزان مشکلات سامان دهی یا مدیریت تکالیف در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی که در گروه آزمایش قرار گرفتند به طور معنی داری کاهش پیدا یافته بود. نتایج آزمون چند متغیری منکووا برای متغیر وابسته سازمادهی تکالیف، و برنامه ریزی نشان داد که هر دو مهارت (سازمان دهی و برنامه ریزی) در شرکت کنندگان گروه آزمایش افزایش پیدا کرده است. بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد یکی از شیوههای اثر بخش در کاهش مشکلات سازمان دهی و مدیریت کردن کارها و وظایف مدرسه درکودکان دارای اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی، آموزش برنامه درمانی سازمان دهی میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/8/27 | پذیرش: 1400/9/11 | انتشار: 1400/10/10