dehghan banadaki S. (2022). The effectiveness of sensory-motor integration training on motor skills and social development of autistic children.
Early Childhood Health And Education.
2(4), 15-31.
URL:
http://jeche.ir/article-1-60-fa.html
دهقان بنادکی سجاد. اثربخشی آموزش یکپارچه سازی حسی – حرکتی بر مهارتهای حرکتی و رشد اجتماعی کودکان اوتیسم فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1400; 2 (4) :31-15
URL: http://jeche.ir/article-1-60-fa.html
دانشگاه آزاد علوم تحقیقات
چکیده: (1522 مشاهده)
چکیده:
هدف: اثربخشی آموزش یکپارچه سازی حسی – حرکتی بر مهارتهای حرکتی و رشد اجتماعی کودکان اوتیسم شهر تهران بود. روش: از نوع طرحهای تک آزمودنی با طرح A-B-A بود. حجم نمونه شامل 2 نفر از کودکان پسر 5 تا 10 سال اوتیسم مرکز انجمن اوتیسم ایران شهر تهران بودند که به صورت هدفمند از بین 23 نفر جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. هر نفر در 3 خط پایه اول، 12 جلسه خط درمان و 3 خط پایه دوم تحت مداخله یکپارچه سازی حسی – حرکتی قرار گرفت. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری و با روش تحلیل چشمی تجزیه و تحلیل شدند شد.
یافتهها: نتایج نشان داد اندازه اثر در متغیر مهارتهای حرکتی و رشد اجتماعی در آزمودنی اول 85/7 و 99/1 و آزمودنی دوم 07/12 و 34/1 میباشد که نشان میدهد مهارتحرکتی و رشد اجتماعی در دو آزمودنی در طول درمان بهبود یافته است.
نتیجهگیری: پیشنهاد میشود از مربیان کودکان استثنایی از درمان یکپارچه سازی حسی – حرکتی برای کودکان اوتیسم استفاده نمایند.
چکیده:
هدف: اثربخشی آموزش یکپارچه سازی حسی – حرکتی بر مهارتهای حرکتی و رشد اجتماعی کودکان اوتیسم شهر تهران بود. روش: از نوع طرحهای تک آزمودنی با طرح A-B-A بود. حجم نمونه شامل 2 نفر از کودکان پسر 5 تا 10 سال اوتیسم مرکز انجمن اوتیسم ایران شهر تهران بودند که به صورت هدفمند از بین 23 نفر جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. هر نفر در 3 خط پایه اول، 12 جلسه خط درمان و 3 خط پایه دوم تحت مداخله یکپارچه سازی حسی – حرکتی قرار گرفت. دادهها از طریق پرسشنامه جمع آوری و با روش تحلیل چشمی تجزیه و تحلیل شدند شد.
یافتهها: نتایج نشان داد اندازه اثر در متغیر مهارتهای حرکتی و رشد اجتماعی در آزمودنی اول 85/7 و 99/1 و آزمودنی دوم 07/12 و 34/1 میباشد که نشان میدهد مهارتحرکتی و رشد اجتماعی در دو آزمودنی در طول درمان بهبود یافته است.
نتیجه گیری: پیشنهاد میشود از مربیان کودکان استثنایی از درمان یکپارچه سازی حسی – حرکتی برای کودکان اوتیسم استفاده نمایند.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/9/12 | پذیرش: 1400/11/26 | انتشار: 1400/12/1