دوره 2، شماره 4 - ( فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی زمستان 1400 )                   جلد 2 شماره 4 صفحات 31-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dehghan banadaki S. (2022). The effectiveness of sensory-motor integration training on motor skills and social development of autistic children. Early Childhood Health And Education. 2(4), 15-31.
URL: http://jeche.ir/article-1-60-fa.html
دهقان بنادکی سجاد. اثربخشی آموزش یکپارچه سازی حسی – حرکتی بر مهارت‌های حرکتی و رشد اجتماعی کودکان اوتیسم فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1400; 2 (4) :31-15

URL: http://jeche.ir/article-1-60-fa.html


دانشگاه آزاد علوم تحقیقات
چکیده:   (1522 مشاهده)
چکیده:
هدف: اثربخشی آموزش یکپارچه سازی حسی حرکتی بر مهارت­های حرکتی و رشد اجتماعی کودکان اوتیسم شهر تهران بود. روش: از نوع طرح­های تک آزمودنی با طرح A-B-A  بود. حجم نمونه شامل 2 نفر از کودکان پسر 5 تا 10 سال اوتیسم مرکز انجمن اوتیسم ایران شهر تهران بودند که به صورت هدفمند از بین 23 نفر جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. هر نفر در 3 خط پایه اول، 12 جلسه خط درمان و 3 خط پایه دوم تحت مداخله یکپارچه سازی حسی حرکتی قرار گرفت. داده­ها از طریق پرسشنامه جمع­آوری و با روش تحلیل چشمی تجزیه و تحلیل شدند شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد اندازه اثر در متغیر مهارت­های حرکتی و رشد اجتماعی در آزمودنی اول 85/7 و 99/1 و آزمودنی دوم 07/12 و 34/1 می‌باشد که نشان می­دهد مهارت­حرکتی و رشد اجتماعی در دو آزمودنی در طول درمان بهبود یافته است.
نتیجه­گیری: پیشنهاد می­شود از مربیان کودکان استثنایی از درمان یکپارچه سازی حسی حرکتی برای کودکان اوتیسم استفاده نمایند.
چکیده:
هدف: اثربخشی آموزش یکپارچه سازی حسی حرکتی بر مهارت­های حرکتی و رشد اجتماعی کودکان اوتیسم شهر تهران بود. روش: از نوع طرح­های تک آزمودنی با طرح A-B-A  بود. حجم نمونه شامل 2 نفر از کودکان پسر 5 تا 10 سال اوتیسم مرکز انجمن اوتیسم ایران شهر تهران بودند که به صورت هدفمند از بین 23 نفر جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. هر نفر در 3 خط پایه اول، 12 جلسه خط درمان و 3 خط پایه دوم تحت مداخله یکپارچه سازی حسی حرکتی قرار گرفت. داده­ها از طریق پرسشنامه جمع ­آوری و با روش تحلیل چشمی تجزیه و تحلیل شدند شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد اندازه اثر در متغیر مهارت­های حرکتی و رشد اجتماعی در آزمودنی اول 85/7 و 99/1 و آزمودنی دوم 07/12 و 34/1 می‌باشد که نشان می­دهد مهارت­حرکتی و رشد اجتماعی در دو آزمودنی در طول درمان بهبود یافته است.
نتیجه ­گیری: پیشنهاد می­شود از مربیان کودکان استثنایی از درمان یکپارچه سازی حسی حرکتی برای کودکان اوتیسم استفاده نمایند.
 
متن کامل [PDF 1246 kb]   (185 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/12 | پذیرش: 1400/11/26 | انتشار: 1400/12/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb