دوره 3، شماره 2 - ( فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی تابستان 1401 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 153-133 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Musazadeh Z, Mahjooby A, Ghalibaf O. (2022). The combined effectiveness of structured games and sensory stimulation on the executive function of autistic children. Early Childhood Health And Education. 3(2), 133-153.
URL: http://jeche.ir/article-1-86-fa.html
موسی زاده زهره، محجوبی آسیه، قالیباف عروج. اثر بخشی تلفیقی بازی‌های ساختاریافته و تحریکات حسی بر عملکرد اجرایی کودکان اتیسم فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1401; 3 (2) :153-133

URL: http://jeche.ir/article-1-86-fa.html


چکیده:   (1499 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثر بخشی تلفیقی دو روش بازی های ساختاریافته و تحریکات حسی بر عملکرد اجرایی کودکان اتیسم بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر مطالعه‌ای شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با یک گروه کنترل بود. از جامعه آماری کودکان دختر و پسر 5 تا 12 سال مبتلا به اوتیسم، 20 کودک مراجعه کننده به مرکز درمانی توانبخشی پایا در شهر تهران در سال 1399، با در نظر گرفتن ملاک های ورود و خروج انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه ­های آزمایش و کنترل (هر گروه 10 نفر) جایگماری شدند. روش برآورد حجم نمونه بر اساس جدول کوهن، با اندازه اثر 5/0، توان آزمون 8/0 و آلفای 05/0 حجم نمونه معادل 20 نفر برآورد شد.گروه آزمایش علاوه بر خدمات آموزشی و درمانی مرکز پایا، از 12 جلسه تلفیقی تحریک حسی و بازی درمانی بهره مند شدند ولی گروه کنترل فقط خدمات آموزشی و درمانی مرکز پایا را دریافت کردند. والدین کودکان هر دو گروه قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه درجه‌بندی رفتاری کارکردهای اجرایی گای اسکویت و کن ورسی (2000) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری(MANCOVA)  و به کارگیری نرم افزار SPSS انجام گردید.
یافته های پژوهش: یافته ها نشان داد که مداخله لگو درمانی کنترل عملکرد اجرایی کودکان گروه آزمایش را در مقایسه با گروه کنترل در مؤلفه‌های بازداری، برنامه ریزی، سازمان دهی  و کنترل عملکرد اجرایی در سطح معناداری 01/0 و مؤلفه کنترل هیجانی در سطح معناداری 05/0 بهبود می بخشد. نتیجه­گیری: با توجه به تایید فرضیه های پژوهش مبنی بر اثربخشی تلفیق بازی‌های ساختاریافته و تحریک حسی بر بهبود عملکرد اجرایی کودکان دارای اختلالی طیف اوتیسم، نتایج این پژوهش می‌تواند در محیط‌های درمانی و مراکز ارائه خدمات مشاوره‌‌ای به منظور کاهش اختلال و تقویت عملکرد این کودکان مورد استفاده قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 1417 kb]   (170 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/5/7 | پذیرش: 1401/6/12 | انتشار: 1401/6/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb