دوره 3، شماره 3 - ( 9-1401 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

torkashvand M. (2022). Determinants of bullying in school, with an emphasis on social-cognitive theory of moral behavior: elementary schools in Tehran. Early Childhood Health And Education. 3(3),
URL: http://jeche.ir/article-1-91-fa.html
ترکاشوند معصومه، کرامتی هادی. عوامل تعیین‌کننده قلدری در مدرسه، با تأکید بر تئوری شناختی- اجتماعی از رفتار اخلاقی: مدارس مقطع ابتدایی شهر تهران فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1401; 3 (3)

URL: http://jeche.ir/article-1-91-fa.html


1- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (1554 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل تعیین­ کننده قلدری در مدرسه انجام گرفت. در شناسایی این عوامل توجه بر ابعاد مختلف رشد اخلاقی بود. جامعه آماری این تحقیق تمامی دانش­ آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی در شهر تهران است که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی نظام‌مند تعداد 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. پایایی پرسشنامه پژوهش حاضر برای متغیر وابسته (قلدری) با محاسبه آلفای کرونباخ برابر با 89/0 و آلفای کرونباخ برای متغیرهای مستقل (شامل گسست اخلاقی و هویت اخلاقی) به ترتیب برابر با 86/0 و 92/0 محاسبه شد. برای شناسایی عوامل تعیین­ کننده قلدری از روش رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج به‌دست‌آمده از روش رگرسیون چندمتغیره نشان داد که کلیه مؤلفه ­های گسست اخلاقی و هویت اخلاقی پیش ­بینی­ کننده­ های مناسبی برای قلدری بودند. به این صورت که با افزایش میزان گسست اخلاقی، قلدری افزایش می­یابد، و با افزایش هویت اخلاقی، قلدری کاهش می­یابد. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که با تقویت هویت اخلاقی و کاهش استفاده از مکانیزم ­های گسست اخلاقی در دانش ­آموزان میزان قلدری آنها را کاهش داد.
 
متن کامل [PDF 984 kb]   (279 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/1 | پذیرش: 1401/9/18 | انتشار: 1402/1/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb