kakavand A, mousavi N, shirmohammadi F, hejri F, haji sharifi R, qasemi madani H. (2023). Relationship between emotional self-regulation and online game addiction with the mediating role of loneliness in elementary school children..
Early Childhood Health And Education.
4(1), : 5
URL:
http://jeche.ir/article-1-122-fa.html
کاکاوند علیرضا، موسوی نازنین، شیرمحمدی فرهاد، هجری فاطمه، حاجی شریفی راضیه، قاسمی مدانی حامد. رابطه بین خودتنظیمی هیجانی و اعتیاد به بازیهای آنلاین با نقش میانجی احساس تنهایی در کودکان مقطع ابتدایی. فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1402; 4 (1) :80-66
URL: http://jeche.ir/article-1-122-fa.html
1- دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
2- دانشگاه علمی و کاربردی الموت شرقی
چکیده: (1459 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی احساس تنهایی در ارتباط بین خودتنظیمی هیجانی با اعتیاد به بازیهای آنلاین در دانشآموزان بود.
روش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشآموزان ابتدایی دوره دوم شهر قزوین در سال تحصیلی 1401-1402 بود که از بین آنها 218 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی لارسن و پریزمایک (2004) ، پرسشنامه احساس تنهایی راسل و همکاران (1980) و پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین وانگ و چانگ (2002) بود. برای تحلیل مدل علی از تحلیل مسیر استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشانگر برازش کامل مدل با دادهها بود. همچنین نتایج تأثیر مستقیم و معناداری را بین خودتنظیمی هیجانی (01/0p< و 39/0-=β) و احساس تنهایی (01/0p< و 57/0=β) با اعتیاد به بازیهای آنلاین نشان داد. همچنین تحلیل نقش میانجی نشان داد که احساس تنهایی در ارتباط بین خودتنظیمی هیجانی با اعتیاد به بازیهای آنلاین میانجی دارند.
نتیجهگیری: در تدوین مداخلههای روانشناختی جهت کنترل و درمان اعتیاد به بازیهای آنلاین در دانشآموزان، باید به نقش خودتنظیمی هیجانی و احساس تنهایی توجه ویژه مبذول شود.
شمارهی مقاله: 5
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/1/29 | پذیرش: 1402/3/22 | انتشار: 1402/3/31