مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی اجتماعی بر میزان عزت نفس دانش آموزان پیش دبستانی بود.
روش: این مطالعه از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش آموزان دختر پایه اول تا سوم مقطع دبیرستان شهرستان خلخال بودند. 30 دانش آموز پس از اجرای آزمون عزت نفس کوپراسمیت به طور تصادفی به طور مساوی در گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. سپس در گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه آموزش مهارت های اجتماعی اجرا شد، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون t مستقل، تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) و تحلیل کوواریانس (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافته ها حاکی از آن بود که عزت نفس اجتماعی، تحصیلی، فردی و عزت نفس کلی در گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری تغییر می کند.
نتیجهگیری: در نهایت این مطالعه نشان می دهد که می توان از فنون مهارت های اجتماعی به منظور افزایش عزت نفس کلی و سه بعد دیگر عزت نفس یعنی عزت نفس فردی، تحصیلی و اجتماعی در دانش آموزان استفاده نمود. با توجه به اینکه عزت نفس و ابعاد آن با بسیاری از مشکلات روانشناختی مرتبط است بنابراین می توان استدلال نمود که راهکارهای موثر در راستای افزایش آن می توانند در جهت بهبود بسیاری از مشکلات از جمله افسردگی و اضطراب مفید باشند. همچنین به نظر می رسد که آموزش مهارت های اجتماعی با تاثیر بر عزت نفس می تواند عامل مهی در بهزیستی روانشناختی، بهزیستی اجتماعی و ابعاد سلامت روان باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/6/10 | پذیرش: 1402/7/4 | انتشار: 1402/7/11