دوره 3، شماره 4 - ( فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1401 )                   جلد 3 شماره 4 صفحات 62-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bahadorikhosroshahi J, Habibi-Kaleybar R, mesrabadi J, vagef L. (2023). The effectiveness of teaching self-monitoring strategies on cognitive processing and reading functions in dyslexic students. Journal of Childhood Health and Education. 3(4), 51-62.
URL: http://jeche.ir/article-1-104-fa.html
بهادری خسروشاهی جعفر، حبیبی کلیبر رامین، مصرآبادی جواد، واقف لادن. اثربخشی آموزش راهبردهای خودنظارتی توجه بر پردازش شناختی و عملکردهای خواندن در دانش آموزان نارساخوان فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1401; 3 (4) :62-51

URL: http://jeche.ir/article-1-104-fa.html


1- شهید مدنی
چکیده:   (1765 مشاهده)
مقدمه: یکی از رایج­ترین اختلال­های یادگیری در دانش­آموزان، نارساخوانی است که پیامدهای منفی بسیاری به دنبال دارد. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش راهبردهای خودنظارتی توجه بر پردازش شناختی و عملکردهای خواندن در دانش­آموزان نارساخوان بود.  
روش: روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و طرح پژوهش نیمه­آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع سوم ابتدایی شهر تبریز که در سال تحصیلی 1400-1399 به عنوان واجدین اختلال یادگیری خواندن و نارساخوانی از طرف مدارس مقطع ابتدایی به مرکز اختلالات یادگیری شهر تبریز معرفی شده­اند، بودند. نمونه آماری این پژوهش را 30 نفر از دانش­آموزانی را که به مرکز اختلالات یادگیری شهر تبریز مراجعه کردند، تشکیل دادند. دانش آموزان جهت انجام این پژوهش، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و پس از کسب رضایت از والدین، در این مطالعه شرکت کرده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. برای گردآوری داده ها از آزمون های آگاهی واج شناختی سلیمانی و دستجردی، عملکردهای توجه رازولد و آزمون هوشی وکسلر استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که راهبردهای خودنظارتی توجه بر پردازش شناختی و عملکردهای خواندن دانش­آموزان تأثیر دارد. در واقع آموزش راهبردهای خودنظارتی توجه باعث افزایش پردازش شناختی و عملکردهای خواندن در دانش­آموزان می­شود.
نتیجه­گیری: توجه به آموزش راهبردهای خودنظارتی توجه نقش مهمی در بهبود جنبه­های خواندن دانش­آموزان نارساخوان دارد.  
 
متن کامل [PDF 1044 kb]   (321 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/10/29 | پذیرش: 1401/11/30 | انتشار: 1401/12/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb