Zoghi Paydar M R, Hosseini P, yaghoobi A, Farhadi M. (2022). The effect of unified transdiagnostic treatment on anxiety and emotion regulation of Boy children with stuttering.
Journal of Childhood Health and Education.
3(3), 13-27.
URL:
http://jeche.ir/article-1-105-fa.html
ذوقی پایدار محمدرضا، حسینی پریا، یعقوبی ابوالقاسم، فرهادی مهران. اثربخشی درمان یکپارچه فراتشخیصی بر اضطراب و تنظیم هیجان کودکان پسر دارای لکنت زبان فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1401; 3 (3) :27-13
URL: http://jeche.ir/article-1-105-fa.html
1- دانشگاه بوعلی سینا
چکیده: (2330 مشاهده)
مقدمه: دوران کودکی از مهمترین دوره های رشدی در افراد است. بیشتر کودکان در دوران رشد دچار مشکلات رفتاری و هیجانی میشوند. معمولاً کودکانی که اختلالات گفتاری دارند حساسیت بیشتری دارند و مشکلات هیجانی بیشتری را تجربه میکنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر درمان یکپارچه فراتشخیصی بر اضطراب و تنظیم هیجان کودکان دارای لکنت زبان بود.
روش پژوهش: این پژوهش بهصورت نیمه آزمایشی (پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری) و از نوع طرحهای تک آزمودنی ABA بود. جامعه پژوهش پسران 8 تا 12 سال دارای لکنت زبان بودند که بهصورت هدفمند 6 نفرآن ها از مراکز گفتاردرمانی انتخاب شدند اما به علت افت 2 نفر از آزمودنی ها تعداد 4 نفر از آن ها در پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامههای شدت لکنت رایلی (1994)، اضطراب آشکار رینولدز و ریچموند (1978) و نظم جویی شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2007) بود. جلسات درمان این پژوهش در ۱۲ جلسه توسط پژوهشگر اجرا شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل بصری و اندازه اثر به شیوه کاهش از خط پایه استفاده شد.
یافته ها: نتایج این پژوهش حاکی از تاثیر درمان یکپارچه فراتشخیصی در کاهش 0/12 تا 0/27درصدی شدت لکنت زبان ، 0/17 تا 0/33درصدی اضطراب و 0/09 تا 0/16 درصدی راهبردهای منفی تنظیم هیجان و همچنین افزایش 0/10تا 0/27درصدی راهبردهای مثبت تنظیم هیجان بود.
بحث و نتیجه گیری: درمان یکپارچه فراتشخیصی می تواند در کاهش شدت لکنت زبان و نشانه های اضطراب همچنین درکاهش استفاده از راهبردهای منفی تنظیم هیجان و افزایش و بهبود راهبردهای مثبت تنظیم هیجان موثر باشد
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/6/30 | پذیرش: 1401/9/25 | انتشار: 1402/9/30