دوره 3، شماره 4 - ( فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1401 )                   جلد 3 شماره 4 صفحات 39-28 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare Abandansari M, Nobakht F, Moharramzadeh M, Azizian Kohan N. (2023). Identifying strategies and consequences of doing sports activities in preschool children. Journal of Childhood Health and Education. 3(4), 28-39.
URL: http://jeche.ir/article-1-106-fa.html
زارع آبندانسری محمد، نوبخت فرزاد، محرم زاده مهرداد، عزیزیان کهن نسرین. شناسایی راهکارها و پیامدهای انجام فعالیت های ورزشی در کودکان پیش دبستانی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1401; 3 (4) :39-28

URL: http://jeche.ir/article-1-106-fa.html


1- مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2- گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (1688 مشاهده)
مقدمه: با­ توجه به پیشرفت­ های فناورانه عصر­جدید و سهولت دسترسی به ابزارهای ارتباطی؛ شاهد کاهش فعالیت ­های ورزشی در کودکان می­باشیم که این موضوع پیامدهای منفی بسیار زیادی در آینده سلامت جامعه دربر خواهد داشت. درهمین­ راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهای انجام فعالیت بدنی در کودکان پیش­ دبستانی و پیامدهای حاصل از آن انجام شد.  
روش پژوهش: پژوهش­ حاضر از نظر هدف کاربردی و به روش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه پژوهش را اعضای هیئت­ علمی دانشگاه در گروه روانشناسی، رفتار حرکتی و مدیریت ­ورزشی، معلمان تربیت­ بدنی، مدیران مدارس و والدین دانش­ آموزان پیش­ دبستانی در سال 1401 تشکیل می­ دادند. روش نمونه­ گیری به صورت هدفمند بود. تا زمانی که از مصاحبه ­ها (16مصاحبه) امکان استخراج مفاهیم کاملا غیرتکراری وجود داشت؛ مصاحبه­ ها ادامه یافت.
یافته‌ها: درنهایت 66کد نهایی از اطلاعات حاصل مشارکت­ کنندگان در پژوهش شناسایی شد که در بخش راهکارهای انجام فعالیت­ های ورزشی در کودکان پیش­ دبستانی شامل: 6 مضمون اصلی نقش والدین، نقش مدارس، ابعاد رسانه­ ای، نقش مربیان ورزشی، ابعاد مدیریتی، برنامه­ های حمایتی؛ و در بخش پیامدهای حاصل از انجام آن شامل 2مضمون اصلی مزایای فردی و مزایای اجتماعی می­ باشد.
بحث و نتیجه‌گیری:به­ طور کلی انجام فعالیت­ های ورزشی در هر سنی به جز افراد با شرایط خاص، مفید می ­باشد و کودکان پیش­ دبستانی نیز از این موضوع مستثنی نیستند. البته فعالیت ورزشی این­گروه از افراد بایستی بسیار سبک و مفرح باشد تا از این مسئله در­جهت بهبود رشد و توسعه سلامت کودکان پیش­ دبستانی بهره ­مند شد. نتایج این پژوهش به مدیران ذیربط در­ارتباط با برنامه ­ریزی راهبردی ورزش کودکان پیش ­دبستانی کمک شایانی می­ کند.
متن کامل [PDF 1332 kb]   (418 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/8 | پذیرش: 1401/12/15 | انتشار: 1401/12/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb